Signalement
- Merk
- Knaus
- Model
- Van TI Plus
- Onderstel
- MAN TGE
- Testjaar
- 2018
- Gewicht
- Max. toelaatbaar totaalgewicht 3.500 kg
- Basisprijs
- € 79.432
Het beste chassis dat je kunt krijgen, oordeelden onze testredacteuren eerder bij een uitvoerige test van een buscamper met de VW Crafter als basisvoertuig. Voor de smalle Van TI Plus gebruikt Knaus het MAN TGE-chassis, technisch identiek aan dat van de Volkswagen Crafter. Dat maakte ons nieuwsgierig naar de nieuwe Knaus Van TI Plus. Al bij de eerste presentatie beloofde Knaus-bedrijfsleider Gerd Adamietzki uitmuntende rijprestaties. Uiteraard wilden we zelf de proef op de som nemen om te zien of deze jubelende woorden worden waargemaakt.
Niet zwabberen
De straten in en rond de Beierse plaats Jandelsbrunn, waar het hoofdkantoor van Knaus is gevestigd, vormen een ideale testlocatie. De wegen voldoen hier bepaald niet aan de hoogste eisen. Sommige reparaties van het asfalt zijn al oud en gaten in de weg stellen de voor- en achteras genadeloos op de proef. Maar de vooras vangt zelfs de grootste oneffenheden verbazend goed op. Als je niet al te onbesuisd rijdt, kun je op asfalt niet eens merken dat de vanaf € 78.571 kostende Van TI Plus voorwielaandrijving heeft, want hij kent geen tractieproblemen. Ook hoef je niet bij te sturen als je het gaspedaal indrukt. De ontwerpers van de stuurcabine en het chassis hebben duidelijk een geweldige prestatie geleverd.
De gemakkelijke bediening herinnert aan de VW T6
Door het gewicht van de opbouw vangt ook de achteras oneffenheden goed op. Onze eerste indruk is dat de Van TI Plus nog comfortabeler is dan de buscamper Boxdrive van Knaus. We hebben het prototype van de Van TI Plus uiteraard nog niet aan al te zware testen kunnen onderwerpen. Onze conclusies over het overhellen in bochten zijn daarom niet definitief. Maar de eerste snel genomen bochten leren dat de elektromechanische stuurinrichting van deze Knaus heel nauwkeurig werkt en goed de opgelegde koers volgt. Op de terugweg van de fotolocatie hebben onze testers de sportieve halfintegraal wat beter kunnen testen. De afdaling met haarspeldbochten verliep nog zonder problemen, maar bergop draaiden de voorwielen af en toe wat door op het zand en de steentjes die daar door bouwverkeer waren achtergelaten. De MAN regelde daardoor het motorvermogen zover terug dat we bijna tot stilstand kwamen. Maar we kwamen wel boven.
Klassieke kenmerken
De smalle halfintegraal – hij is 220 centimeter breed – meet in de lengte 699 centimeter en is 290 centimeter hoog. Het zijn afmetingen die hem in combinatie met de MAN-stuurcabine wat langgerekt doen ogen. Voor het interieur stonden de ontwerpers van Knaus voor een uitdaging. De Van TI Plus heeft in vergelijking met de Fiat Ducato een 27 centimeter langere stuurcabine. De even lange Van op basis van een Fiat Ducato heeft binnenin dus meer leefruimte. De oplossing werd gevonden in het enigszins schuin plaatsen van het meubilair waardoor de verloren ruimte is teruggewonnen.
De lichte meubels met deels grijze oppervlakken passen goed bij deze sportieve halfintegraal. De zitbank is smal waardoor er bewegingsruimte is. Je kunt hem uittrekken.
De Van TI Plus heeft de klassieke kenmerken van Knaus: solide en elegante meubels en talrijke functionele details. De toegangsdeur mag er ook zijn. Hij ziet er degelijk uit en in de multifunctionele Knaus-zak met clip-, kleef- en magneetbevestigingen kun je van alles kwijt.
De aanschafprijs van de Van TI Plus wordt extra interessant als je vierwielaandrijving wil. Voor de 4×4 betaal je € 5.675 extra ten opzichte van voorwielaandrijving. Een interessante upgrade voor deze halfintegraal.
Conclusie
Testredacteur Heiko Paul: “De Van TI Plus van Knaus maakt indruk door zijn uitmuntende rijcomfort. De prijs is bovendien aantrekkelijk en hij heeft veel functionele assistentiesystemen. Interessant is ook de mogelijkheid van vierwielaandrijving.”
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Knaus Van TI Plus liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.