ACSI FreeLife

Menu

Proftest: LMC Maestro 522 K

Een caravan met allure die berekend is op grote gezinnen kom je niet vaak tegen. De LMC Maestro  522 K vraagt daarom om  een uitvoerige test.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
LMC MAESTRO 522 K

Signalement

Merk
LMC
Model
Maestro 522 K
Onderstel
Euro Delta-as
Banden
225/70 R 15 R C met stalen velgen, Load Index 112= 1.120 kg per wiel
Testjaar
2018
Gewicht
Leeggewicht 1.654 kg (gewogen tijdens de test) Opgave fabrikant 1.677 kg Max. toelaatbaar totaalgewicht 2.000 kg (van de testcaravan) Laadvermogen 346 kg Disseldruk leeg 68 kg Max. toelaatbare disseldruk 100 kg Wieldruk links 796 kg Wieldruk rechts 790 kg
Basisprijs
€29.390 (van testjaar 2018)

Bovenklassemodel Maestro van LMC heeft dezelfde basis als de Vivo en Musica uit de middenklasse. Het grote verschil: de Maestro is hoogwaardig vormgegeven en uitgerust. Met de 522 K biedt LMC een indeling die je in de bovenklasse zelden tegenkomt. Voorin bevinden zich een frans bed en de toiletruimte, in het midden staat een grote zitgroep en achterin vind je stapelbedden. En dat alles met een geweldig design. LMC lijkt generaties te willen overbruggen en topcomfort beschikbaar te willen maken voor het hele gezin.

Pakketten LMC Maestro

De standaarduitrusting van de 522 K is omvangrijk, en de testcaravan heeft daar bovenop nog diverse pakketten aan boord. Het Premiumpakket van € 2.186 bevat onder meer gladde buitenwanden, premium uitdraaisteunen en een kaderraam met rollo. De opties geven de caravan van buiten een onvervalste ‘premium’ look. Het Douchepakket kost € 498 en bestaat uit een douchekop en -gordijn en een douchekuip met houten vlonder op de bodem. Het Winterpakket (€ 1.210) zorgt ervoor dat je ook in de kou prettig kampeert, met onder meer warmwater- en vloerverwarming, Duocontrol met crashsensor, Eis-Ex en afdekkingen voor de roosters. Ook wordt de hele waterinstallatie binnen geplaatst, inclusief vuilwatertank en aftapkraan. Het Autarkiepakket (€ 803) bestaat uit een display, oplader en AGM-accu van 95 Ah.

De testcaravan heeft daarnaast nog een raam in de toiletruimte en het maximaal toelaatbaar totaalgewicht is opgewaardeerd naar 2.000 kilogram. Alles bij elkaar komt de testcaravan uit op € 36.022. De basisprijs is € 29.390. En dan nog ontbreken details als een hordeur en reservewiel.

Sensationele deurbreedte

“Het nieuwe front van de Maestro ziet er meteen al meesterlijk uit”, zegt carrosserie-expert Rudi Stahl. “Helaas is het kleine luik voor het gasventiel verdwenen.” De LLT-opbouw is verstevigd met PU (polyurethaan) in plaats van hout en ook het geëxtrudeerde isolatieschuim is ongevoelig voor binnendringend vocht. Dak en front hebben een polyester laag. De wanden zijn standaard vervaardigd uit hamerslagbeplating, maar de testcaravan is uitgevoerd met de optionele gladde beplating uit het Premiumpakket. “Een caravan uit de bovenklasse waardig”, aldus Rudi.

Op de afwerking heeft onze expert weinig aan te merken. Alleen de schacht van het cassettetoilet had aan de binnenkant naar de klep toe wat beter afgedicht moeten zijn. De uitdraaisteunen zijn dankzij de lange zeskanten perfect bereikbaar. De deur van de Maestro is nu 65 centimeter breed. Rudi: “Dat zou je bijna sensationeel kunnen noemen, het maakt het in- en uitstappen zoveel comfortabeler. Vanwege de grote wielen is de instap echter wel vrij hoog. En een hordeur is in deze prijsklasse natuurlijk eigenlijk een must.”

De ramen in kozijnen steken maar een klein beetje uit, wat heel elegant oogt. De rollo’s zijn hoogwaardig, de verduistering en hor kunnen heel variabel worden bediend. Door het 1,30 meter lange Skyview-dakraam valt een zee van licht naar binnen. Boven het bed voorin zit een dakraam van helder glas, boven het stapelbed alleen een simpel dakluikje.

Voorin staat het ouderbed, met verstelbare hoofdeindes en koudschuim-matrassen voor een goede nachtrust.

Door de grote garagedeur passen fietsen, maar helaas zit de deur aan de linkerkant omdat rechts een linnenkast is ingebouwd. De deur opent dus aan de straatkant en op de camping zit al snel de perceelgrens in de weg.

Afstandsbediening

Technisch expert Roman Heinzle bekijkt allereerst de randen en verlichting. “Alles volgens het boekje.” Dan loopt hij de techniek na: “In de gasflessenkast is er zonder reservewiel veel plek. Maar de grote busklep had wel iets verder open mogen gaan om overal optimaal bij te kunnen.” De ventilatie is ruimschoots voldoende en de flessen staan veilig. De automatisch omschakelende Duocontrol inclusief Eis-Ex zorgt ervoor dat je ook ’s winters zonder problemen gas kunt gebruiken. Binnen prijst de expert allereerst de rookmelder en de volledig uit ledlampen bestaande verlichting. “De afstandsbediening voor de voortentlamp en de spots rond de dakramen zijn heel handig.” De leesspots boven de zitgroep en het franse bed zitten op rails en kunnen worden verschoven.

Met de stopcontacten is LMC niet bijzonder scheutig geweest, vindt Roman. “Bij het bed en de zitgroep mogen dat er gerust meerdere zijn. Bij de stapelbedden is er zelfs helemaal geen stopcontact voorzien.” De keuken heeft er twee, de toiletruimte één en verder zitten er in de ruimtescheiding nog twee voor de tv en ontvanger. Wel goed: in de zitgroep heeft de 522 K twee usb-stopcontacten.

De leidingen voor stroom en water liggen optimaal beschermd in grote kanalen. Die steken een beetje uit, maar zijn stevig genoeg om schuivende bagage tegen te houden. De accu van het Autarkiepakket zit in de voorste zitbank, de schoonwatertank in de achterste. Onder het ouderbed voorin is de vuilwatertank ingebouwd. Net als de schoonwatertank is die beschermd tegen vorst. De Alde-verwarming staat onder in de kledingkast. “De warmwatervloerverwarming heeft echt meerwaarde.”

Bovenklasse

Het bedieningspaneel van de verwarming zit samen met de stroomschakelaars en het display van de tanks en de Duocontrol elegant verborgen achter een klepje boven de deur. De 141 liter grote koelkast en grote driepitskookplaat met elektrische ontsteking zijn standaard in deze klasse. Ook onder de caravan is alles in orde. De opbouw is vakkundig aan het chassis gemonteerd en de zelfstellende remmen, ondersteund door ATC, werken perfect.

Boven de deur is de bediening van alle techniek verzameld.

De hoogglans bovenkasten met beige stroken onderscheiden de Maestro van de Vivo en Musica. “In combinatie met de zeer donkere stoffering geeft dat echt de uitstraling van de bovenklasse. Niet meteen wat je van een gezinscaravan zou verwachten”, aldus meubelexpert Oli Pfisterer. Ook het chique lichtconcept draagt bij aan het luxueuze gevoel.

De meubels zijn goed afgewerkt. Ook op de vochtige plekken in de toiletruimte en keuken is alles in orde. Het hang- en sluitwerk is vrijwel overal van goede kwaliteit. De smalle kleppen onder de bovenkasten in de keuken hebben echter alleen een kliksluiting. Tijdens de testrit blijkt dat niet voldoende, ze gaan open. “De sluitingen van de bovenkasten zelf blijven wel goed dicht. En de brede laden en de smalle onderkast hebben pushlocks, dus ook die zullen niet vanzelf opengaan.”

Alle bedden zijn stevig en comfortabel. De stapelbedden kunnen maximaal tachtig kilogram dragen. Het onderste bed is 82 centimeter breed, daar kan zelfs een volwassene in slapen. Helaas ontbreken stopcontacten en volstaan de lampen amper om te lezen. Niet ideaal dus voor grotere kinderen. Ombouwen tot garage blijkt een tikkeltje omslachtig. Het onderste bed klapt wel makkelijk omhoog, maar moet vervolgens onhandig met een gordel worden bevestigd.

De keuken is prima uitgerust met een koelkast van140 liter en een driepitskookplaat met elektrische ontsteking en voldoende plek voor grotere pannen.

Zwarte bekleding

In de 238 centimeter brede opbouw is plek voor een grote middenzitgroep tussen de kledingkast en de ruimteverdeler. De tafel is groot genoeg om met z’n vieren aan te eten. Oli: “Het verschuifbare tafelblad zit helaas niet zo stevig vast aan het de poot.” Ook de transportbeveiliging oogst kritiek: “De tafel steunt op twee stevige houders aan de dwarsbalk. Dat werkt op zich snel en eenvoudig, ware het niet dat de houders wat te laag zijn gemonteerd.”

Vol lof is onze expert over de zitkussens die vastzitten aan de deksels van de bankbakken. “Zo hoef je niet eerst heel omslachtig de kussens weg te halen als je in de bankbak moet zijn.”

De indeling van de Maestro 522 K is volgens interieurexpert Christiane Eckl prima afgestemd op de doelgroep. “Die grote vrije ruimte bij de ingang is heel belangrijk als je met de hele familie op reis bent.” Als je de kapstok links van de deur gebruikt, bedekken de jassen al snel de lichtschakelaars. “Daar had LMC wel iets beters op kunnen verzinnen.” De kinderkamer achterin kan met een schuifwand van de rest van de caravan worden afgescheiden. Ook de twee linnenkasten en grote bedden bevallen Christiane. “Het is wel jammer dat de reling van het bovenste bed er niet af kan. Dan zou het bed makkelijker opgemaakt kunnen worden.”

De zitgroep in het midden is voor een vierkoppig gezin aangenaam groot. De bijna zwarte bekleding vindt onze expert echter niet zo geslaagd. Het ouderbed voorin biedt voldoende slaapcomfort dankzij de koudschuimmatrassen, de lattenbodem met verstelbare hoofdeindes en de riante breedte van 164 centimeter.

De keuken en de volwaardige zitgroep in het midden zijn goed afgestemd op gezinnen.

Naar hartenlust koken

“De keuken is groot genoeg om tijdens de vakantie naar hartenlust te koken”, zegt Christiane. “De extra snijplank rechts aan het keukenblok is handig, maar blokkeert wel deels de ingang. Oppassen dus. De driepitskookplaat biedt plek aan grotere pannen, de spoelbak is geïntegreerd en ernaast vind je de 141 liter-koelkast – meer kun je van een caravankeuken amper verlangen.” Al had de expert graag nog een apothekerskast in de smalle maar diepe onderkast gezien. Tegen meerprijs kun je die overigens wel laten inbouwen.

De toiletruimte staat voorin tegen de zijwand, naast het ouderbed, en is praktisch ingericht met een aparte wasbak en vast toilet. “In een caravan uit de bovenklasse verwacht ik hier wel eerder kastjes dan open legplanken”, aldus de expert. Dankzij de warmwaterverwarming met boiler is het sanitair echter absoluut comfortabel.

Bij de wasbak werkt het licht samen met twee spiegels. Kastjes in plaats van legplanken zouden handiger zijn geweest. De houten vlonder is onderdeel van het douchepakket.

Het aanbod aan bergruimte in de 522 K is perfect, vindt Christiane. “Je kunt ongelooflijk veel spullen kwijt in de bovenkasten rondom, met open legplanken eronder, en de grote kledingkast en twee linnenkasten.” Daar komen de bergingen onder het bed en de zitbanken nog bij, plus het tot garage om te bouwen onderste stapelbed. “Met zo veel bergruimte is het bijna noodzakelijk om het maximaal toegestane gewicht te verhogen naar 2.000 kilogram.”

Tweetonner

De Maestro 522 K volgt ondanks zijn indrukwekkende formaat gedwee achter verschillende trekauto’s. Voor zo’n brede en zware caravan beweegt hij zich heel aangenaam. Op de proefopstelling scoort de testcaravan wel iets minder goed dan andere tweetonners, maar in de praktijk is daar niets van te merken.

Leeggewicht, laadvermogen en gewichtsverdeling van de zeer goed uitgeruste 522 K zijn in orde. De disseldruk van de lege caravan is wat aan de hoge kant. Ondanks de bijna 180 kilogram zware opties heeft de testcaravan nog een laadvermogen van net geen 350 kilogram. Technisch is de Maestro standaard goed uitgerust, met stabilisator, schokdempers, Euro Delta-as en zelfstellende remmen. De testcaravan is verder voorzien van een elektronische stabilisator, wat de veiligheid nog eens verhoogt. De banden hebben een draagkracht van 2.240 kilogram en hebben voor een tweetonner dus voldoende reserve.

Al met al scoort de Maestro 522 K in elke discipline heel netjes. Het is in feite een middenklasser die heel graag tot de bovenklasse wil behoren en daar ook bijzonder goed in slaagt. Zowel de basisprijs als de prijs van de testcaravan zijn redelijk. Kortom, een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

Conclusie LMC Maestro

Testredacteur Volker Stallmann: “De Maestro 522 K vertoont in geen van de disciplines zwakheden. Integendeel. De LLT-opbouw is nagenoeg feilloos gebouwd. De geïnstalleerde techniek is van de bekabeling tot de rookmelder dik in orde voor deze prijsklasse. Bij de stapelbedden zouden extra verlichting en wat legplanken wenselijk zijn. Het meubilair oogt goed, is goed gebouwd en goed afgewerkt. De leefbaarheid in de 522 K is voortreffelijk dankzij het ruimtelijke gevoel, de grote keuken, de comfortabele zitgroep en veel bergruimte. De chassisexperts geven de Maestro een voldoende voor zijn rijeigenschappen. De andere experts vinden de Maestro 522 K een praktische bovenklassecaravan met goede techniek en dito uitrusting voor gezinnen die qua ruimte en klasse net iets meer verlangen.”

Proftest LMC Maestro in pdf-vorm

Wil je het hele artikel liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel hieronder.

Proftest LMC Maestro 522 K