ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Hobby Ontour 470 KMF

Instapmodel Hobby Ontour is qua looks een volwaardige Hobby. Wat zit er verstopt achter de nieuwe façade van de gezinscaravan?

Auteur
Sander Cox
Datum
Hobby Ontour 470 KMF

Signalement

Merk
Hobby
Model
Ontour 470 KMF
Onderstel
BPW-chassis gegalvaniseerd
Banden
185 R 14 C met stalen velgen
Testjaar
2018
Gewicht
Leeggewicht 1.146 kg, max. toelaatbaar gewicht 1.500 kg
Basisprijs
€ 20.395

Een beetje duurder en veel chiquer, dat vat de Hobby Ontour van seizoen 2018 mooi samen. De prijsstijging van de vier compacte instapcaravans ligt tussen de € 2.045 en € 2.445. De twee kleinste Ontour-modellen zijn iets breder geworden, waardoor ze nu alle vier 2,20 meter breed zijn.

Stapelbedden achterin

Dankzij de nieuwe carrosserie en het nieuwe dessin ziet de Hobby Ontour er nu ook echt uit als een Hobby. De 470 KMF is een klassieke gezinscaravan met stapelbedden achterin, dinette in het midden en overdwars geplaatst frans bed voorin. De kleine toiletruimte is tussen de bedden achterin en de dinette gesitueerd.

Het instapmodel pakt zoals we gewend zijn van Hobby uit met een omvangrijke standaarduitrusting. De testcaravan is daarnaast voorzien van een hele reeks opties, inclusief de nieuwe Truma-verwarming. De basisversie van deze Ontour kost € 20.695. Van ons testmodel is het maximaal toelaatbaar gewicht verhoogd.

Uitrusting Hobby Ontour

Daarnaast is de testcaravan uitgerust met een elektronische stabilisator Knott ETS plus, 19 inch tv, satellietinstallatie, Truma Varioheat Comfort, vloerbedekking en tft-scherm met CI-bus en Hobby Connect-besturing via app. Optisch en qua uitrusting ontspringt de Ontour het oorspronkelijke niveau van goedkope instapcaravan.

Gezinslook

Het valt onze carrosserie-expert Rudi Stahl meteen op hoezeer de Ontour is veranderd, “en absoluut niet in zijn nadeel.” De Hobby-gezinslook staat ook de Ontour heel goed, vindt hij. “De brede stroken op de carrosserie passen prima bij de smalle opbouw.” De bumper achterop bestaat uit meerdere delen en is daarom bij geringe schade makkelijk te repareren. De drievoudig vergrendelde klep van de disselbak is top, de uitdraaisteunen zijn beter bereikbaar dan voorheen.

Deur en ramen zijn van degelijke kwaliteit. De deur heeft een geïntegreerde raam en hor. De klapramen met combi-rollo’s zijn keurig maar niet overdreven geweldig. De ramen bij de kinderbedden zijn beveiligd en kunnen niet zo ver open, waardoor er dus geen risico is dat je (klein)kinderen eruit vallen.

Complete plaatje

Nieuwsgierig wat er nog meer verstopt zit achter het nieuwe gezicht van deze gezinscaravan? In ACSI FreeLife 2-2018 lees je het complete verhaal.

bestel magazine