ACSI FreeLife

Menu

LMC Vivo: 6 maanden getest

Met een unieke indeling en houtvrije opbouw richt de Vivo zich op veeleisende gezinnen. In ACSI FreeLife 4-2015 lees je onze uitgebreide XXL-test waarin we de de rekening opmaken.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
ReactiesReageer

Signalement

Merk
LMC
Model
Vivo 530 K
Onderstel
Euro Delta-as, V-dissel
Banden
195 R 14 C met stalen velgen, Load Index 106
Testjaar
2015
Gewicht
Eigen gewicht 1357 kg, rijklaar gewicht 1439 kg, totaalgewicht (opgewaarde as) 1800 kg
Basisprijs
21290

Hier lees je een inleiding van deze test die maar liefst een (ijskoud) half jaar in beslag nam. Wat je noemt grondig!

LMC Vivo; voor gezinnen

Met de Vivo-lijn richt LMC zich op gezinnen. Er zijn vijf indelingen om uit te kiezen. De 530 K die wij mogen testen heeft de opvallende combinatie van eenpersoonsbedden voorin en stapelbedden achterin.

Ook bijzonder is de Life Long Technologie, waarbij de caravan extra wordt beschermd tegen noodweer en de elementen in het algemeen. LMC produceert elk model met ingang van 2015 met de LLT-techniek. De opbouw zou hiermee duurzamer, robuuster en waterbestendiger moeten zijn dan caravans gemaakt van traditionele materialen en bouwwijzen.

Echte gezinsindeling

Op een oppervlakte van 587 x 218 centimeter biedt de Vivo 530 K een echte gezinsindeling met duidelijk afgebakende vertrekken. Voor de ouders zijn er voorin twee eenpersoonsbedden. In het midden van de caravan bevinden zich de toiletruimte, dinette, kledingkast en keuken. Overdwars achterin staan de stapelbedden voor de kids.

Als je het onderste stapelbed opklapt, ontstaat een handige garage. De testgezinnen die met de Vivo op pad gingen, zijn unaniem enthousiast over de praktische indeling, niet in de laatste plaats omdat de slaapgedeeltes heel makkelijk van de rest kunnen worden afgescheiden.

Geen hout

Voor de opbouw vertrouwt LMC op de nieuwe Long Life Technology (LLT), afkomstig uit de campersector. LMC garandeert twaalf jaar waterdichtheid, mits je de caravan jaarlijks laat controleren. “LLT maakt geen gebruik van hout, wat de opbouw een stuk minder kwetsbaar maakt. In plaats daarvan gebruiken ze rottingsvrij en waterproof PU-schuim. Qua gewicht maakt dat nauwelijks verschil en het is steviger dan hout”, legt onze carrosseriedeskundige uit.

Op de weegschaal

Onder de opbouw zorgt het Vario-chassis van Al-Ko voor de nodige veiligheid onderweg. Alle wezenlijke veiligheidsmaatregelen zijn getroffen: Euro Delta-as, schokdempers, antislingerkoppeling en verzwaarde uitdraaisteunen.

De banden zijn van het Oost-Europese merk Barum (productiedatum: week 35 van 2013) en hebben voldoende veiligheidsreserve. De draaglast bedraagt 1000 kilogram per band bij een bandendruk van 4,5 bar, de maximumsnelheid is 160 km/u. Op de weegschaal tikt de lege caravan af op 1357 kilogram.

Leefcomfort gegarandeerd

De combinatie van stapelbedden en eenpersoonsbedden in lengterichting heeft momenteel alleen de LMC Vivo 530 K. Deze indeling is misschien niet altijd even handig, maar zorgt er wel voor dat alle gezinsleden te allen tijde een eigen opgemaakt bedje hebben. De stapelbedden zijn 80 en 83 centimeter breed en hebben prima koudschuimmatrassen.

De variabele bergruimte onder het onderste bed is heel praktisch. Lattenbodem en matras kunnen samen omhoog worden geklapt en vastgezet aan de achterwand. Zo kun je grote bagage, zoals fietsen of sportattributen, moeiteloos transporteren. De garagedeur van 112 x 53 centimeter maakt het in- en uitladen heel makkelijk. Eenmaal op je bestemming is het bed in een handomdraai teruggetoverd.

Op de testbaan

Om de stabiliteit van chassis, opbouw en interieur te testen, onderwerpen we de Vivo aan een keiharde test op het testterrein van Iveco – het meest extreme onderdeel van de XXL-test. Op het testterrein rijden Al-Ko-specialisten honderd rondes met speciale trekwagens. Elke ronde is één kilometer lang en bestaat uit verschillende soorten wegdek, zoals klinkers, opgelapt asfalt en beton met tot 60 millimeter diepe spoorvorming.

Elke ronde wordt maximaal beladen en met de voorgeschreven bandenspanning en steeds dezelfde snelheid gereden. Na elke tien rondes is er een korte pitstop. Al met al komen de honderd rondes overeen met 10.000 kilometer op gemiddelde midden-Europese wegen. Hingen alle kastdeurtjes uit de scharnieren, of doorstond de LMC Vivo de test met verve? Wil je weten hoe dit afliep? Lees ACSI FreeLife 4-2015.

bestel magazine

Praat mee

Praat mee: LMC Vivo: 6 maanden getest

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht

Confidental Infomation