ACSI FreeLife

Menu

V&A: Versleten as-elementen

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
ReactiesReageer

Vraag van A. Braaksma uit Drachten

Onze Bürstner caravan is van bouwjaar 2009 en is in 2010 op de weg gekomen. Nu zijn de rubberblokken op de as versleten en moeten worden vervangen. Totale kosten zijn € 475. Op mijn vraag wat de oorzaak hiervan kan zijn werd de belading genoemd. Ik heb aangegeven dat dat volgens mij niet kan, aangezien ik er altijd erg goed op let dat ik het maximale gewicht niet overschrijd.

Ik heb dit regelmatig gecontroleerd door de caravan op een weegbrug te zetten. Ook heb ik een mobiele caravanweger aangeschaft. Vervolgens werd er gezegd dat het zou komen door het te snel oprijden van verkeersdrempels. Dit lijkt mij ook erg onwaarschijnlijk, omdat ik over het algemeen ook hier erg veel aandacht aan schenk.

Daarna werd gezegd dat het tijdstip waarop deze blokken het begeven erg verschillend is. Bij de ene caravan gebeurt dit al na één jaar en bij de andere over dertig jaar. Doordat er steeds een andere reden wordt genoemd, word ik erg achterdochtig. Kunt u mij aangegeven of de versleten blokken in mijn geval veroorzaakt kunnen zijn door de genoemde oorzaken of kan ook een andere, niet genoemde reden, de oorzaak zijn?

Antwoord van Joop

Het verslijten van de rubberen as-elementen gaat meestal heel geleidelijk en manifesteert zich door steeds dieper in de wielkasten zakkende wielen. Dit is een proces van vele kilometers en jaren. Veroudering en belasting zijn dan oorzaak. Degeneratie van de rubberelementen heeft te maken met het aantal bewegingen en de slag die de wielen en wieldraagarmen maken. Verkeersdrempels met hoge snelheid passeren is in dat geval nadelig, evenals de afwezigheid of een defect aan schokbrekers.

Verder kunnen banden met een veel te hoge Load-Index in relatie tot het maximum gewicht van de caravan, die bovendien tot hun maximum spanning zijn opgepompt, tot voortijdige slijtage leiden.

Een as-element kan echter ook binnen een paar seconden vernield zijn. Dat gebeurt wanneer de caravan in een heftige slip geraakt is, waarbij afwisselend het ene en daarna het andere wiel los van de weg komt. De klappen die de as dan ondergaat, kunnen fataal zijn. Als dat voorgevallen is, treft de assenfabrikant geen blaam.

Slijtage over vele jaren en kilometers is een onvermijdelijke zaak, maar de as overleeft vrijwel altijd de caravan. De reparatie van een rubbergeveerde as is geen klus die een willekeurige dealer kan uitvoeren, slechts enkele bedrijven kunnen dit. De asleverancier kent de adressen.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Confidental Infomation