ACSI FreeLife

Menu

V&A: Vering caravan-as na vervanging uitlijnen?

Eric Taanman uit Schoorl wil de rubbervering van zijn caravan-as (Sterckeman Alizé 475 uit 2012) vervangen. Hij vraagt zich af wat hier nog meer bij komt kijken. “Is uitlijnen beslist noodzakelijk of eerder dringend te adviseren?”

Auteur
Joop Stam
Datum
ReactiesReageer
Joop

Antwoord van Joop:

Een caravan-as bestaat uit een, vast aan het onderstel bevestigd, buisvormig element (buitenbuis) met onafhankelijk van elkaar verende wieldraagarmen. De wieldraagarm waar aan de ene kant het wiel aan vast zit, steekt aan de andere kant met een centrale staaf in de buitenbuis van de caravan-as.

Verdraaien

De ruimte tussen buitenbuis en centrale staaf wordt opgevuld door ronde (vervangbare) rubberelementen, zogenaamde strengen. Door de elasticiteit van het rubbermateriaal kan de centrale staaf enigszins verdraaien ten opzichte van de buitenbuis. De wieldraagarm kan hierdoor op en neer bewegen. De rubberelementen bieden hierbij weerstand, willen terug in ruststand komen en vormen daardoor in de as een veerconstructie met een groot dempend vermogen.

Uitlijnen caravan-as niet mogelijk

Een rubbergeveerde as is in principe onderhoudsvrij, maar door factoren als (over)belasting kan het nodig zijn de rubberelementen te vervangen. Vanwege de constructie is uitlijnen van een caravan-as in tegenstelling tot de as van een personenauto niet mogelijk. Als je het vervangen van de rubberelementen over laat aan een deskundige, is de wieldraagarmpositie en daarmee de wielstand automatisch in orde.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.