ACSI FreeLife

Menu

V&A: Reserveband uit 2002

Auteur
Joop Stam
Datum
3
3
ReactiesPraat mee

Vraag van Jos Eisen uit Roden

Ik heb een Fendt-caravan gekocht met het bouwjaar 2002. Nu zitten daar banden onder van 4911. Dus van week 49 uit 2011. Deze caravan is sinds 2002 elk jaar gekeurd, ik heb daar alle facturen en keuringsrapporten van. Nu blijkt dat het reservewiel nog uit 2002 stamt! Nu is mijn vraag: is dat niet vreemd? Bij het wisselen van banden (zo om de 6 jaar) hoor je toch ook het reservewiel mee te nemen?

Antwoord van Joop

De ideale toestand zou zijn om inderdaad het reservewiel zo nu en dan ook op te waarderen wat leeftijd betreft. Echter, bandenpech komt relatief weinig voor. Zo weinig dat het reservewiel vaak als extra aangeschaft moet worden en niet bij de standaard uitrusting behoort. Er is ook geen verplichting om een reservewiel bij je te hebben. Er is zelf geen verplichting de banden na 5 jaar te vervangen.

APK-eis (er is geen APK-keuring maar er bestaan wel eisen waaraan je bij controle onderweg moet voldoen) van de RDW zegt alleen:
– banden moeten in goede staat zijn (geen bulten, droogte scheuren, kale plekken en dergelijke vertonen)
– banden moeten voldoende profiel op het loopvlak hebben (1,6 mm als minimum)

Alleen voor de Duitse 100 km-toelating is de eis dat de banden niet ouder zijn dan 5 jaar. Maar zelfs daar wordt niet over het reservewiel gesproken. Maar voor je eigen gemoedstoestand kan het natuurlijk wel goed zijn een nieuwer exemplaar reserveband aan te schaffen. Dit staat echter los van de wetgeving.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

 

Praat mee

  1. AG
    A. de Groot

    Wat zegt de verzekeraar als je een klapband krijgt en dien ten gevolge schade?
    Ik raad aan de polisvoorwaarden goed te lezen!
    Het is mogelijk geen wettelijke verplichting deze banden wissel en keuring maar de meeste verzekeraars denken daar toch anders over en polisvoorwaarden tellen mijn inziens!
    Met de hartelijke groeten uit Bretagne en een caravan voorzien van recente banden en keuringscertificaat.
    Albert de Groot.

    Reageer
    0
    0
  2. W

    Bij de 5 jaarlijkse vervanging 1 oude band om het reservewiel laten leggen. Zo’n band wordt dan meestal niet meer blootgesteld aan zon en rijbelasting en blijft dan nog lang bruikbaar als reserve. Monteer ook een stalen ventiel in het reservewiel. Het rubberventiel zal eerder gaan lekken dan de band zelf. Met de ca 4 bar druk is een stalen ventiel eigenlijk de standaard.

    Reageer
    0
    0
  3. JR
    Johan Rozeboom

    Hallo Joop en Jos,
    In Duitsland is er tweejaarlijkse keuring die TÜV keuring wordt genoemd, maar ook door o.a. de Dekra uitgevoerd kan worden.
    Bij een 100 km-toelating geldt voor de banden een maximale leeftijd van 6 jaar, niet 5 dus. Het reservewiel wordt idd niet in de keuring meegenomen.
    Ik koop steeds al het nodig is één nieuwe band en “entsorg” de oudste van de drie. Zodoende liggen steeds de nieuwste banden onder de caravan, de oudste gaat op reserve. Deze is dan ca. 6 jaar oud.
    Een beetje gedoe, maar al komt bandenpech weinig voor, het kan met de caravan wel een superstress (vakantie) moment zijn en op deze wijze doe je het maximum om zo’n moment te voorkomen.
    Groeten uit Neuenhaus,
    Johan Rozeboom

    Reageer
    1
    0

Praat mee: V&A: Reserveband uit 2002

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht

Confidental Infomation