ACSI FreeLife

Menu

V&A: Maximaal trekgewicht

Nico van Kempen heeft een vraag over het trekgewicht van zijn auto. Zijn auto, een BMW Active Tourer 220 I, weegt ruim 1.400 kilogram, heeft 192 PK en mag 1.500 kilo trekken. Toch mag zijn vorige auto (een Citroën DS4 van 1.200 kilogram die 1.650 kilogram mag trekken) meer trekken terwijl deze halfautomaat met 156 PK minder paardenkracht heeft.

Auteur
Joop Stam
Datum
ReactiesReageer
Joop

“Op grond van deze cijfers zou je verwachten dat de BMW meer mag trekken. Daarom vraag ik me af welke indicatoren het maximale trekgewicht van de auto bepalen? Is het de fabrikant die dit bepaalt, of speelt de RDW ook nog een rol?”

Antwoord van Joop:

De auto­fa­bri­kant stelt de maximaal te trekken aanhangerlast vast. Die wordt vastgesteld op basis van een hellingproef. De volledig beladen com­binatie (zo­wel de auto als de aan­hanger) moet op een helling van 12 procent vijf maal en binnen vijf minuten opnieuw kunnen starten. Dit doe je door vol­doen­de  gebruik te maken van de hand­rem en voldoende ver­mogen te geven om in be­we­ging te komen zonder de koppeling te vernie­len.

Vrijwel geen autofabrikant gebruikt hiervoor een beladen caravan. Meestal volstaat tijdens de trekproef een aanhanger die tot het maximum is beladen achter de testauto. De belading van de aan­han­ger wordt staps­gewijs opge­voerd tot de auto het opgeeft en niet meer van z’n plaats komt.

Per bouwjaar verschillend

Daarnaast is het de autofabrikant vrij om uit commerciële of andere overwegingen het trekgewicht lager dan het maximum vast te stellen. Door voortschrijdend inzicht kan dat bij gelijkblijvende motorspecificaties zelfs per bouwjaar wijzigen. Dit verklaart waarom sommige auto’s, al dan niet van het zelfde merk, zelfs met op het oog gelijke motorspecificaties, een verschillende maximale te trekken massa bezitten.

Kentekenbewijs

De RDW zet bij de type-goedkeuring op het kentekenbewijs wat de fabrikant (eventueel de importeur) aangeeft. Wat op het kentekenbewijs staat is daarna ‘heilig’ en is het absolute maximum voor de treklast. Achter een auto een aanhanger koppelen met het maximaal toegestane massa geeft geen garantie op een goede, veilige en stabiele combinatie. Daarin spelen een groot aantal factoren mee, die niets met motor, rem en koppeling te maken hebben. Om een stabiele combinatie te krijgen is het beladen van de aanhanger tot de maximaal toegestane massa daarom niet altijd aan te bevelen.

Vuistregel

Een goede vuistregel is dat de massa van de aanhanger niet meer mag zijn dan 75 tot 80 procent van het werkelijk, beladen en gewogen gewicht van de trekauto (inclusief passagiers en belading).

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.