“Op de snelweg heb ik veel last van inhalend verkeer, niet alleen bussen maar ook gewone auto’s. De kogeldruk ligt rond de 75 kilogram. De caravan weegt beladen rond de 1.300 kilogram. Ik heb het maximaal toelaatbare gewicht laten verhogen tot 1.500 kilogram. Mijn bandenspanning bedraagt 4 bar. De banden mogen samen 1.600 kilogram dragen.
Ik vervoer achterop geen fietsen. De auto heeft genoeg kracht om de combinatie te trekken. Toch blijft de combinatie heel gevoelig reageren, ondank een goed afgestelde stabilisator. Heeft u een idee wat de oorzaak kan zijn van het overmatige reageren of zwalken?”
Antwoord van Joop:
Omdat de problemen zich zowel met de huidige, als de vorige (beide overigens voortreffelijke) trekauto’s zich voordoen, vrees ik dat de oorzaak in de caravan gezocht moet worden. Dan wordt het raadsel groter. De disseldruk lijkt prima. Concentratie van zware bagage voor- en achterin, ver van de as, kan een mooie disseldruk geven en toch een instabiele combinatie opleveren.
Geen overbelading
Als je op de getallen afgaat, is er desondanks geen sprake van overbelading. Een as die een belasting van 1.500 kilogram mag dragen en maar met 1.300 kilogram is beladen, is niet te zwaar belast. De auto mag en kan 1.600 kilogram trekken.
Bandenspanning
De instabiliteit kan ook veroorzaakt worden door een te zachte of te harde bandenspanning. De Load Index geeft de maximale belasting bij de maximale spanning. Banden met een hele hoge Load Index en een relatief lage belasting moeten niet tot de maximumwaarde maar ver daaronder worden opgepompt. Globaal wordt de belastbaarheid met 10 procent verlaagd bij elke 0,5 bar drukvermindering.
Trekhaakbevestiging
Uiteraard speelt de snelheid ook een grote rol. Veel combinaties worden per definitie instabiel bij snelheden boven 100 kilometer per uur, stabilisator of niet. Verder is er misschien iets mis met de trekhaak- of trekklauwbevestiging. Tot slot kan het zijn dat de dissellengte en opbouw niet in verhouding zijn: veel opbouwlengte en bergruimte achter de as. In dat laatste geval is het een ingebouwd probleem waar je weinig aan kan doen.
Gewichtsverdeling
Ter aanvulling heb ik autojournalist Mario Vos om opheldering gevraagd. Hij vermoedt dat dit probleem wordt veroorzaakt door de gewichtsverdeling. De bagageruimte van de Sprite zit achter onder het bed. Als daar de meeste last zit heb je ondanks de juiste kogeldruk, sneller last van zijwind en bewegingen. Het beste is altijd als de bagage zo dicht mogelijk bij de as wordt geplaatst.
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.