ACSI FreeLife

Menu

V&A: Freelander sterk genoeg voor Kip?

Auteur
Katinka Schippers
Datum
6
6
ReactiesPraat mee

Vraag van L. Brackel uit Rozendaal:

We hebben al twee keer pech gehad met onze combinatie Kip Greyline caravan en Landrover Freelander II. We reden net twee uur van huis af toen bij Erfstadt in het dashboard de melding verscheen ‘no power’. De auto wilde niet harder dan ongeveer vijftig kilometer. Ik reed de hele rit ongeveer 80 kilometer in de vierde versnelling.

Uiteindelijk heeft de ADAC de auto gereset en konden we weer terug naar Nederland, einde vakantie. Bij de dealer ontdekten ze dat er een klein scheurtje zat in de aanvoer luchtinlaat voor de motor. Ik twijfel of dat de reden van de pech is. Hoe is het mogelijk dat een Landrover Freelander de trekkracht niet aan kan van een caravan van ongeveer 1600 kilogram? In welke versnelling kan ik het beste rijden?

Antwoord van Joop:

Moderne motoren zitten vol met sensoren. Bij een zware trekklus en hoge omgevingstemperaturen kan het voorkomen dat een van deze sensors denkt te constateren dat de motor overbelast dreigt te raken. De boordelektronica schakelt dan naar de zogenaamde ‘nood loop-mode’, een programma in de software van het motormanagement. Het voorkomt dat de motor overbelast wordt.

Er is dan veel minder vermogen beschikbaar, maar het geeft je wel de gelegenheid naar een reparatiewerkplaats te rijden waar de software gereset kan worden. De Duitse ADAC deed dus precies wat nodig was, namelijk resetten. De garage moet maar eens kritisch naar dat stuk van de elektronica kijken. Een potente auto als de Freelander moet deze caravan probleemloos kunnen trekken.

De juiste versnelling kies je aan de hand van de toerenteller die bij de gekozen kruissnelheid het dichts bij het ‘maximum-koppel’ (zie instructieboekje) toerental ligt. Iets meer toeren schaadt minder dan een te laag toerental. De temperatuurmeter geeft dan wel aan of de motor zich daarbij happy voelt.

Heb jij ook een vraag voor onze expert? Joop heeft het antwoord!

stel je vraag

 

Praat mee

  1. MF
    Maria Faassen

    Foutje. De hobby rijklaar gewicht is 1282 kg.

    Reageer
    0
    0
  2. MF
    Maria Faassen

    De Nissan qashqai mag 1400 kg. trekken.
    De Nieuwe Hobby van 7.27 meter van 1182 kg mag tot 1500 kg. beladen worden.
    We hebben geen moover maar wel een vastgemonteerde luifel.
    Is het wel verstandig om met deze combinatie naar italie af te reizen?

    Reageer
    0
    0
    1. JS

      Ik neem aan dat we spreken over de 1.5 DCI. In dat geval mag een Nissan Qashqai volgens mijn gegevens 1350 kg trekken.Gunstig bij deze auto is dat in de hoogste versnelling de snelheid bij maximumkoppel ongeveer 80 km/uur bedraagt. Een caravan achter deze auto mag echter maximaal 1350 kg wegen (geen gram meer, wat er ook op het kenteken van de caravan staat). Of het verstandig is de caravan zelfs tot dit gewicht te beladen kan alleen een rijproef uitwijzen. Over de autoweg zonder extreme hellingen zal de combinatie met wat pijn en moeite best Italië halen. Ik zou niet via de bergpassen gaan.

      Reageer
      0
      0
  3. VH
    Van Hulstijn

    Een andere reden is de DPF en/of EGR-klep. Indien de Freelander II relatief vaak korte stukken rijdt en de toeren niet boven 2.200 t/mn komen, regenereert de DPF niet of niet volledig. Ook is het mogelijk dat het contact tijdens een regeneratieproces wordt uitgezet en dit kunnen allemaal redenen zijn voor de Noodloop. Ook kan de EGR-klep blijven ‘hangen”.
    Ook komt vooral bij caravantrekkers voor dat er enkele uren behoorlijk belast wordt gereden (caravan) en dan gaat tanken. Men rijdt naar de pomp en zet onmiddellijk het contact af. Niet doen dus! Even laten draaien de motor, zodat de turbo wat kan afkoelen.
    In het instructieboekje van de Freelander II wordt op al deze punten gewezen, maar wie leest er nu nog een instructieboekje???
    Dit verschijnsel hebben alle diesels met DPF, EGR en turbo.
    Resetten kan je makkelijk zelf met de contactsleutel. Vraag de dealer om instructie!

    Reageer
    0
    0
  4. dR

    Exact het zelfde euvel gehad met mijn Freelander2. Het heeft niets met het trekken van een (zware) caravan te maken; dat kan de Freelander makkelijk aan. Het is inderdaad een scheurtje in een slangetje waardoor een foutmelding van een sensor ontstaat en het motormanagement in de ‘veilige modus’ springt met nog maar half vermogen. Dit euvel komt meer voor (slechte kwaliteit? slecht ontwerp?) Overigens is het een Ford diesel die ook in andere merken wordt ingebouwd. Onderdeel nummer is van Ford.

    Reageer
    0
    0
  5. SR
    Smets Roger

    Niet alleen bij freelander. Heb dat ook gehad bij een Mercedes sprinter dat er scheur kwam in de aanzuigbuis van de de turbo. Niet eenmaal maar verschillende malen en dan maar in de Ardennen bergop in tweede. Is met vele merken diezelfde kwalen.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: V&A: Freelander sterk genoeg voor Kip?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht