Vraag van L. Brackel uit Rozendaal:
We hebben al twee keer pech gehad met onze combinatie Kip Greyline caravan en Landrover Freelander II. We reden net twee uur van huis af toen bij Erfstadt in het dashboard de melding verscheen ‘no power’. De auto wilde niet harder dan ongeveer vijftig kilometer. Ik reed de hele rit ongeveer 80 kilometer in de vierde versnelling.
Uiteindelijk heeft de ADAC de auto gereset en konden we weer terug naar Nederland, einde vakantie. Bij de dealer ontdekten ze dat er een klein scheurtje zat in de aanvoer luchtinlaat voor de motor. Ik twijfel of dat de reden van de pech is. Hoe is het mogelijk dat een Landrover Freelander de trekkracht niet aan kan van een caravan van ongeveer 1600 kilogram? In welke versnelling kan ik het beste rijden?
Antwoord van Joop:
Moderne motoren zitten vol met sensoren. Bij een zware trekklus en hoge omgevingstemperaturen kan het voorkomen dat een van deze sensors denkt te constateren dat de motor overbelast dreigt te raken. De boordelektronica schakelt dan naar de zogenaamde ‘nood loop-mode’, een programma in de software van het motormanagement. Het voorkomt dat de motor overbelast wordt.
Er is dan veel minder vermogen beschikbaar, maar het geeft je wel de gelegenheid naar een reparatiewerkplaats te rijden waar de software gereset kan worden. De Duitse ADAC deed dus precies wat nodig was, namelijk resetten. De garage moet maar eens kritisch naar dat stuk van de elektronica kijken. Een potente auto als de Freelander moet deze caravan probleemloos kunnen trekken.
De juiste versnelling kies je aan de hand van de toerenteller die bij de gekozen kruissnelheid het dichts bij het ‘maximum-koppel’ (zie instructieboekje) toerental ligt. Iets meer toeren schaadt minder dan een te laag toerental. De temperatuurmeter geeft dan wel aan of de motor zich daarbij happy voelt.
Heb jij ook een vraag voor onze expert? Joop heeft het antwoord!