Vraag van Eric Hendriks uit Doorn:
Ik huur meestal een caravan van 5 meter of langer. Het afgelopen jaar reed ik over de Brenner-autosnelweg, en bij het afdalen in de tweede versnelling leek de caravan niet mee te remmen. Klopt dat? Remde ik even, dan voelde ik duidelijk dat de caravan wel meeremde.
Ik heb ook een tweede vraag. Is de kogeldruk bedoeld om de rijwind te compenseren? Want die wil immers als het ware de caravan achteroverduwen, waardoor de kogeldruk afneemt en de wegligging verslechtert.
Antwoord van Joop:
Het is van belang zo min mogelijk te remmen tijdens het afdalen. Kies de juiste versnelling en rem af op de motor. Pas bij sterk remmen van de trekauto loopt de caravan als het ware in op de auto, en treedt de oplooprem automatisch in werking.
Mijn advies: controleer bij elke tankstop de temperatuur van de caravanwielen. Is het loopvlak van de banden overmatig heet, dan heb je te hard gereden of is de bandenspanning te laag. Is de naaf overmatig heet, dan is er sprake van een probleem met het lager of de rem.
Wat de disseldruk betreft: het klopt dat de rijwind tegen het front van de caravan drukt, wat een kiepmoment veroorzaakt. De disseldruk zorgt dat er weerstand optreedt wanneer kogel en koppelingsklauw verdraaien, wat een slinger van de caravan helpt onderdrukken. Hard rijden kan de disseldruk verlagen en vergroot daardoor de kans op een onbeheersbare slingering.
Heb jij ook een vraag voor onze expert? Joop heeft het antwoord!