ACSI FreeLife

Menu

V&A: Dalen, remmen, rijwind, kogeldruk

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
5
5
ReactiesPraat mee

Vraag van Eric Hendriks uit Doorn:

Ik huur meestal een caravan van 5 meter of langer. Het afgelopen jaar reed ik over de Brenner-autosnelweg, en bij het afdalen in de tweede versnelling leek de caravan niet mee te remmen. Klopt dat? Remde ik even, dan voelde ik duidelijk dat de caravan wel meeremde.

Ik heb ook een tweede vraag. Is de kogeldruk bedoeld om de rijwind te compenseren? Want die wil immers als het ware de caravan achteroverduwen, waardoor de kogeldruk afneemt en de wegligging verslechtert.

Antwoord van Joop:

Het is van belang zo min mogelijk te remmen tijdens het afdalen. Kies de juiste versnelling en rem af op de motor. Pas bij sterk remmen van de trekauto loopt de caravan als het ware in op de auto, en treedt de oplooprem automatisch in werking.

Mijn advies: controleer bij elke tankstop de temperatuur van de caravanwielen. Is het loopvlak van de banden overmatig heet, dan heb je te hard gereden of is de bandenspanning te laag. Is de naaf overmatig heet, dan is er sprake van een probleem met het lager of de rem.

Wat de disseldruk betreft: het klopt dat de rijwind tegen het front van de caravan drukt, wat een kiepmoment veroorzaakt. De disseldruk zorgt dat er weerstand optreedt wanneer kogel en koppelingsklauw verdraaien, wat een slinger van de caravan helpt onderdrukken. Hard rijden kan de disseldruk verlagen en vergroot daardoor de kans op een onbeheersbare slingering.

Heb jij ook een vraag voor onze expert? Joop heeft het antwoord!

stel je vraag

 

Praat mee

  1. CJ
    Cobus Jansen

    Heb sinds maart 2013 een nieuwe Subaru Forester automaat als trekvoertuig voor onze Fendt Saphir 540 uit 2010. Als de caravan achter de auto hangt schakelen wij met behulp van de flippers (stuurbediening). De auto bevalt zeer goed en remt goed af tijdens het rijden in de bergen, wel belangrijk dat je zelf de goede versnelling kiest. Hebben inmiddels gereden over de Fernpass, Reschenpass en de Brennerpas. Blijft wel een feit dat je heel alert moet rijden in de bergen, goed af remmen op de motor is belangrijk, nog belangrijker is het goed en op tijd strekken van de auto caravan combinatie. Ooit verbrande remmen gehad met een Hobby caravan, heb mijn lesje wel geleerd.

    Reageer
    0
    0
  2. RB
    Rob Bouwmeester

    Ik heb tot op heden een goede ervaring met rijden waarbij gedaald en gestegen moet worden, onder meer de A 75 in Frankrijk. De combinatie bestaat uit een VW Passat Variant 1.9 TDI, 96 KW, automaat en een Kip Greyline caravan, maximaal beladen 1.450 kg.
    Bij het rijden met de caravan gebruik ik zoveel mogelijk de handschakeling. Dit omdat de automaat bij een snelheid van 90 km/u snel doortrekt naar de 5e versnelling en hierdoor het toerental te laag wordt, met gevaar voor oververhitting van de olie in de versnellingsbak. Bij het rijden, ook bij stijgen en dalen let ik het op toerental van de dieselmotor dat rond de 2.500 toeren moet liggen liggen. Bij afdalen en stijgen snelheid en toerental in de gaten houden. Gaat prima bij het tijdig schakelen. Bij het afdalen wordt er op de motor afgeremd en de caravan volgt als een mak hondje, En gaat het soms even te hard dan ook even bij remmen, voel dan dat de caravan ook remt, maar rem niet ingetrapt blijven houden. Tot op heden probleemloos gereden.

    Reageer
    0
    0
  3. HW
    H. van der Wal

    Hoezo is remmen op de motor niet mogelijk ? Flauwekul.
    Remmen op de motor is bij elke motor mogelijk als je maar terugschakelt.
    Boxermotor, lijnmotor, V-motor zijn allemaal 4 takt motoren en in principe gelijk.
    De enige motor die slecht of nauwelijks remt is de 2 takt motor maar die komt in de autobouw vrijwel niet meer voor.
    Zelf rijd ik een VW Touran 2.0 TDI automaat en die remt geweldig op de motor.
    Wel moet er bv. in een afdaling zo nu en dan worden ingegrepen door de keuzehandle van de automaat in de manuele stand te zetten en handmatig terug te schakelen.

    Reageer
    0
    0
  4. G

    Ik ben in het bezit van een Subaru en remmen op de motor is niet mogelijk (boxermotor) remmen is dan wel vaak nodig.

    Reageer
    0
    0
    1. bk
      bert klaver

      Gerrit dit klopt niet. Ik rijd Subaru Forester automaat. Bij afdalen en terugschakel vanuit de semi-automaatstand naar een lagere versnelling. Dan remt ie echt op de motor. Bijremmen is niet nodig in de meeste gevallen.
      Bij handgeschakeld hetzelfde verhaal. Terug naar 2 of soms 1 gas loslaten en je gaat met een constante snelheid veilig naar beneden. Het kost ook nog geen druppel benzine. En van de koppeling afblijven.

      Succes,

      Reageer
      0
      0

Praat mee: V&A: Dalen, remmen, rijwind, kogeldruk

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht

Confidental Infomation