ACSI FreeLife

Menu

V&A: Caravanbanden vervangen

Wanneer vervang jij je caravanbanden en hoe is dat beleid in andere landen? Dat vraagt Bert van Schouwen uit Oude Tonge zich af. “In Nederland wordt geadviseerd iedere zes jaar je caravanbanden te vervangen. Hoe is dit bijvoorbeeld in Duitsland geregeld?”

Auteur
Joop Stam
Datum
Joop

Antwoord van Joop:
In ons land is in elk geval geen verplichting om banden te vervangen. Behalve als de profieldiepte minder is dan 1,6 millimeter of er duidelijk ouderdomsgebreken te zien zijn zoals bulten en droogtescheuren.

Verzekeraar kan vervanging eisen

Maar… Wanneer de caravan (nog) verzekerd is kan de verzekeraar na zes jaar vervanging eisen. Dat gebeurt dan op grond van noodzakelijk onderhoud, onafhankelijk van de staat van de banden.

Niet ouder dan 6 jaar

Wanneer de (Nederlandse) combinatie in het bezit is van een Tempo 100-ontheffing op de Duitse Autobahn, mogen de banden niet ouder zijn dan 6 jaar (volgens de DOT-notering).

Afgezien daarvan is (naast het voorkomen van overbelasting door onderspanning, overbelading en te hoge snelheid) het op tijd vervangen van banden van levensbelang. Afgezien van de vraag of dat dit wel of niet wettelijk verplicht is.

Periodieke keuring

Het op tijd vervangen van caravanbanden geldt natuurlijk ook voor Duitse en andere buitenlandse combinaties zolang ze zich voortbewegen op de Duitse Autobahn en sneller dan 80 kilometer per uur rijden. Waarschijnlijk zijn in Duitsland geregistreerde caravans om de zoveel jaar onderworpen aan een periodieke keuring. Details daarover ken ik niet.

Zo houd jij je banden fit

Wil je meer weten over de houdbaarheid van je banden? Lees dan onder meer dit artikel op onze website over hoe jij je banden fit houdt.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

  1. Emma De Jong-Warnau

    Bij mijn Caravanstalling werkt een technisch specialist, die mij wist te vertellen, dat de profieldikte de mensen op het verkeerde been zet.
    Caravan staan langdurig op de wielen en geven hierdoor vervorming aan het rubber. De binnenkant kan scheuren en kan leiden tot een klapband. Dit is niet zichtbaar van buitenaf. Veel rijden met de caravan is het beste voor de banden. In Duitsland kan je met 100 km sticker met banden ouder dan 6 jaar een fikse boete verwachten na controle

    Reageer
    0
    0
  2. RS
    Roger Smets

    Over enkele jaren terug op een chateau waren de banden negen jaar. Na twee honderd km een klapband , en de andere stond heel warm. Zes max zeven jaar vervangen voor mij. Anders heeft ook nog schade aan de wielkas.

    Reageer
    0
    0
  3. C. Koopman

    Ik heb mij altijd verbaasd over die 6-jaren eis. Bij wie ik ook naar de diepere achtergronden van deze eis vroeg, nooit kreeg ik een fatsoenlijk antwoord. Kortelings heb ik mijn vraag voorgelegd aan de ANWB (ik ben geen lid). Men vertelde mij sinds kort teruggekomen te zijn van die 6 jaar. Het gaat nu om banden die in goede staat zijn en goed onderhouden worden. Vervolgens heb ik mijn vraag ook voorgelegd aan de VACO (vereniging van bandenhandelaren). Men blijkt daar een afdeling Veiligheid te hebben. Een veiligheidsadviseur deelde mij mee, dat dit 6 jaren-verhaal al sinds jaren door hen naar het rijk der fabelen was verwezen. Banden gaan meer dan 10-12 jaar mee, te rekenen vanaf montagedatum. Mits onder de juiste omstandigheden bewaard veroudert een band niet of nauwelijks tijdens opslag. De DOT-code is dan minder van belang dan de aankoopnota van de banden! Als de banden na montage goed worden onderhouden en onder controle blijven, dan zullen ze zeker 10-12 jaar mee gaan. Banden slijten niet zo hard onder een caravan, dus de wettelijke norm zal zelden of nooit gehaald worden. De BOVAG heb ik ook nog bevraagd. Men beliefde niet op mijn vraag in te gaan. Persoonlijk denk ik dat dit de bron van die 6 jaar is. Zoals in het verleden wel vaker gedaan, voert de BOVAG zo nu en dan een toneelstukje op met veiligheid als ondertoon. Verkoopmotieven lijken mij meer voor de hand te liggen. Zelf onderhoud ik de banden door enkele keren per jaar de banden geheel (excl loopvlak) in te spuiten met bandenzwart. Niet om het zwart, maar om de siliconenolie. De banden blijven hier soepel bij.
    Dat spul verkoopt men bij de Action voor een habbekrats (geen aandelen).

    Reageer
    1
    1
  4. JS
    Johan Schipper

    In Duitsland geld een verplichte periodieke T.Ü.V keuring voor alles wat over de weg gaat.

    Reageer
    0
    0
  5. c

    De VACO heeft recent de termijn verhoogd naar 8 jaar, zie KCK van deze maand.

    Reageer
    1
    0

Praat mee: V&A: Caravanbanden vervangen

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht