ACSI FreeLife

Menu

V&A: Aslast verhogen

In hoeverre is het mogelijk om de aslast te verhogen? Dat vraagt Jelko van der Wiel uit Wildervank zich af. “Onze caravan (Fendt Brillant 560 SG uit 2014) heeft een aslast van 2.000 kilogram maar door de standaard extra’s en de degelijke bouw van de caravan, blijft er nog minder dan 200 kilogram aan laadvermogen over. Onze auto – een Range Rover Sport – mag 3.500 kilogram trekken. Is het mogelijk om de aslast te verhogen en zo ja met hoeveel maximaal?”

Auteur
Joop Stam
Datum
1
1
ReactiesPraat mee
Joop

Antwoord van Joop:

Opwaarderen van een caravan as heeft nogal wat haken en ogen. Technisch gezien is vervanging door een as met hoger draagvermogen de meest simpele optie, als deze tenminste beschikbaar is. Bij deze hoge maximale massa kiest de caravanbouwer meestal voor een dubbel-as constructie in verband met de toelaatbare belasting van de banden en de wielen, in dit geval geen optie.

Of de bestaande as een marge in toelaatbare belasting heeft, weet ik niet. Meestal is 2.000 kilogram voor een enkel-as het maximum. De enige die hierover uitsluitsel kan geven is de importeur of de fabrikant. Stel dat de as nog met een zekere waarde opgewaardeerd kan worden, is waarschijnlijk ook een aanpassing van de wielen en de banden noodzakelijk.

Stabilisatorkoppeling

Als het goed is zijn nu banden gemonteerd met Load Index 108, wat neerkomt op een draagvermogen van 2.000 kg bij maximale bandenspanning. Als de as opgewaardeerd kan worden tot 2.200 kilogram zijn banden nodig met minimaal  Load Index 112. Ook de anti-slingerkoppeling kan misschien te licht zijn voor de verhoogde toelaatbare massa en moet eventueel worden vervangen door de Winterhoff WS 3000, een stabilisatorkoppeling.

Administratieve operatie

Deze hele operatie heeft naast mechanische zaken ook een kostbare en lastige administratieve kant. De caravan moet in ieder geval een typekeuring bij de RDW ondergaan nadat de wijzigingen zijn aangebracht. Daarvoor heeft de RDW alle technische gegevens nodig zoals deze bekend (moeten) zijn bij de importeur en de fabrikant. En deze operatie zal zeker niet goedkoop zijn. Zoveel mogelijk zware bagage in de auto laden kan eventueel helpen als alle andere mogelijkheden niet werken.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

  1. SR

    In Belgie is dat niet mogelijk. Mijn zoon heeft dat eens gevraagd op de autocontrole. Heb over vier jaar al problemen voor een versterkte vering gehad. Moest toelating en attest van de autofabrikant hebben.

    Reageer
    0
    0

Laat een antwoord achter aan Smets R

Klik hier om je antwoord te annuleren.

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht