ACSI FreeLife

Menu

V&A: Caravan as vervangen

Meneer Van der Hee uit Wassenaar wil graag meer weten over het onderhoud van zijn caravan, een Knaus Sport 420 QD. In mei 2014 is zijn caravan opgewaardeerd van 1.200 naar 1.300 kilogram. “Na de winterstalling heb ik in mei 2017 geconstateerd dat de asrubbers vervangen moesten worden, maar een betere oplossing is het vervangen van de hele as. Hoe te handelen, kan ik ergens aanspraak op maken?”

Auteur
Joop Stam
Datum
3
3
ReactiesPraat mee
Joop

“Ik heb de caravan niet overbeladen door dit goed in gaten te houden en de zwaardere spullen in de auto te laden. In mei 2016 zijn tijdens een onderhoudsbeurt van de Bovag de wiellagers vervangen, zowel links als rechts. In augustus 2016 zijn de banden van de Knaus Sport 420 Q vervangen en twee maanden later de schokbrekers en de lagers.”

Antwoord van Joop:

Dit verhaal klinkt mij erg vreemd in de oren. Wiellagers van een Al-Ko as gaan statistisch gezien vrijwel onbeperkt mee. Wiellagers gaan kapot wanneer, bijvoorbeeld bij een lange afdaling de oplooprem meegeholpen heeft en de wielophanging loeiheet geworden is. Dat is einde smering en ook einde lagering. En ook einde remmen.

Ook schokbrekers gaan normaal gezien een caravanleven mee. Banden die na twee jaar aan vervanging toe zijn? Een as die na zo korte tijd aan revisie toe is? Een as gaat meestal net zo lang mee als de caravan, zonder revisie of vervanging. Een as kan sneuvelen na een forse slinger waarbij de wielen om de beurt zijn losgekomen. Dat kan ook de extreme bandenslijtage (banden raken bij het inveren de wielkast of de mover) en de vernielde schokbrekers verklaren.

Met deze caravan zijn rare dingen gebeurd. Zelfs als het een tweedehands caravan is (wat niet uit het verhaal blijkt), hoort dit niet voor te komen.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

  1. FG
    F. L. Groen

    Neem contact op met Altijd Handig Aanhangwagens in Wassenaar tel: 070 5110404 industrieterrein Maaldrift

    Reageer
    0
    0
  2. S

    Ook bij mijn Knaus Sport 420QD 2007 zijn na 7 jaar de wiellagers vervangen, 1 was echt stuk en 2e uit voorzorg ook vervangen. Om de 2 jaar een onderhoudsbeurt, dan voorkom je problemen , ook hebben wij de banden toen meteen vervangen, beter tijdens een beurt dan onderweg. Maar als een as moet worden vervangen dan is het raadzaam om de caravan zeer uitgebreid te controleren op scheurtjes bij het onderstel en de wanden en of alle kasten nog wel vast zitten. precies wat Joop zegt, er is iets goed mis, of er is onbenullig mee gereden.

    Reageer
    0
    0
    1. Reactie van Joop Stam:

      Tegenwoordig bestaat een caravan-as vrijwel altijd uit een, vast aan het onderstel bevestigd, buisvormig element met onafhankelijk verende wieldraagarmen aan de uiteinden. Zijn de wieldraagarmen schuin geplaatst, de as is dan geknikt, dan geeft dat een zeker stuureffect. Dat resulteert – in de visie van de fabrikant – in een enigszins beter weggedrag in vergelijk tot een rechte as, waarbij de wieldraagarmen bij het in- en uitveren parallel aan de lengteas van de caravan bewegen. Een geknikte as schijnt soms iets versnelde bandenslijtage te veroorzaken. Waarschijnlijk gebeurt dat bij een maximale (of meer dan maximale) belasting van as, waardoor bij in- en uitvering de wieldraagarm niet alleen extreem omhoog en naar beneden gaat maar ook maximaal zijdelings beweegt. Die zijdelingse beweging moet door de banden opgevangen worden bij het wegcontact. Goed voor de wegligging maar slijtage-bevorderend voor de banden.

      Reageer
      0
      0

Laat een antwoord achter aan Sjaak

Klik hier om je antwoord te annuleren.

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht