ACSI FreeLife

Menu

V&A: Afdalingen met de caravan

Auteur
Katinka Schippers
Datum
4
4
ReactiesPraat mee

Vraag van H. Bouman uit Arnhem:

Wij willen met onze Hobby nogal eens campings bezoeken die alleen maar bereikbaar zijn via wegen met een behoorlijk stijgingspercentage. Het klimmen is nooit een probleem, maar de afdalingen wel.

Wij durven dit niet meer omdat bij lange afdalingen de oplooprem niet is te lossen en hierdoor zijn onze remmen verbrand en de wiellagers te heet geworden. Een schadepost dus. Dit is inmiddels weer een paar jaar geleden. Op sommige wegen zijn er geen mogelijkheden om even de remmen te laten afkoelen.

De remmen lossen gaat soms ook niet vanwege meerdere haarspeldbochten na elkaar, je moet dus veelvuldig remmen en om te lossen moet je de mogelijkheid hebben om even wat gas bij te geven. Mijn ervaring is dat wanneer je afdaalt met 10% en je geeft wat gas bij om te lossen dat je snelheid ineens veel te veel toeneemt waardoor je vervolgens toch weer moet remmen waardoor de oplooprem weer in werking treedt.

Het advies van de dealer is: een caravan is niet geschikt voor lange afdalingen dus blijf hier weg. Hoe denk jij hierover?

Antwoord van Joop:

Rijden in de bergen is een vak apart en stelt hoge eisen aan materiaal en bestuurder. Als de afdalingen te steil worden en de caravan is zwaar (beladen), dan kan de oploopremdemper te licht zijn. De demper kan natuurlijk ook gewoon versleten zijn.

Dit kan je controleren door de losgekoppelde caravan op de rem te zetten en met de hand de koppeling naar achter te duwen. Dat kost kracht, maar moet nog net lukken. Gaat dat lekker licht, dan moet je de demper vervangen.

Misschien dat er voor het onderstel van de betreffende caravan een zwaardere demper te vinden is. Daarmee moet je natuurlijk wel oppassen. Wordt hij te zwaar dan remt de caravan ook bij een noodstop niet meer. Carvangewicht en demper horen op elkaar afgestemd te zijn.

Heb jij ook een vraag voor onze expert? Joop heeft het antwoord!

stel je vraag

 

Praat mee

  1. A

    Ik heb dit probleem ondervangen door het installeren van het zgn. Integral Trailer Brake System (ITBS) door Triorep te Scherpenzeel.
    Hierdoor remt de caravan alleen als het rempedaal van de auto ingetrapt wordt.
    In Juni jl veel ervaring hiermee opgedaan op steile en lange afdalingen in het Noorse Fjordenlandschap.
    Bij terugkomst zijn de caravanremmen bij Triorep gecontroleerd.
    Aan niets te zien dat er veel in de bergen gereden was!

    Reageer
    0
    0
  2. H

    Aangezien er technisch niets mis was met de caravan en het heetlopen nog steeds gebeurde heb ik een verklikker gemonteerd om het heetlopen van de remmen te voorkomen. Ik heb dit op mijn website beschreven:

    mrmodelrailroad.com/index.php/caravan-helling-af-indicator

    Inmiddels weet ik dat het op hellingen steiler dan 6.5% met onze combinatie niet is te voorkomen dat de remmen heetlopen omdat de oplooprem dan door het gewicht van de caravan niet meer vrij kan komen. Je zult dan koelpauzes in moeten lassen. Het moment dat de oplooprem niet meer vrij kan komen door het caravangewicht is te bereken op caravantrekker.nl

    Reageer
    0
    0
    1. Namens Joop; complimenten voor het artikel meneer Bouman! Als aanvulling zegt hij nog:

      ‘Hoe zwaarder en groter de caravans, en dat is de tendens, hoe groter het probleem van, en de kans op, warm lopende remmen. We zijn voorlopig nog niet klaar met dit probleem. Het doorsnee oploop remsysteem is vaak nog steeds gebaseerd op een caravan van 1000 kg en niet op een met een totaalgewicht van soms zelfs 2000 kg. Eigenlijk zouden, net als in Engeland/Wales/Schotland, hellingen ongeschikt verklaard en gesloten voor caravans moeten worden. Zolang dit nog niet de realiteit is …. wees verstandig, betracht voorzichtigheid en/of zoek een alternatieve route! En koop een goeie route-planner met de mogelijkheid voor caravan of vrachtwagen planning. Die waarschuwt –hopelijk- vroegtijdig.’

      Reageer
      0
      0
  3. AM
    A. Mastebroek

    Wij hebben ook een keer zo’n schadepost gehad en kregen toen de raad om de remmen dan onderweg maar geforceerd te koelen,door met een frisdrankfles aan iedere kant een paar liter water, met kleine tussenpozen, door een gat in het wiel op de remtrommel te gieten. Dat hebben we sindsdien ettelijke malen gedaan en er is nooit een remtrommel gebarsten of kromgetrokken en ook nooit meer een rem verbrand.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: V&A: Afdalingen met de caravan

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht