ACSI FreeLife

Menu

Remmen op de motor

Ga je met de caravan de bergen in? Dan is remmen op de motor belangrijk.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
15
15
ReactiesPraat mee
caravanapk

ACSI FreeLife-expert Joop Stam beantwoorde onlangs een vraag over afdalen en remmen met een caravan. Een lezer reageerde hierop en stelde dat remmen op een Subaru boxermoter niet mogelijk is. Joop dook in de materie…

Remmen op de motor, ook bij Subaru

‘Mijn inziens kan je elke type motor als rem gebruiken, mits je de juiste, lagere versnelling kiest, de koppeling loslaat en de motor niet af zet. Bij een automaat gebruik je ‘low’.’

Subaru staat al jaren te boek als uitstekende caravantrekker. Diverse modellen scoorden hoge ogen bij ’trekauto van het jaar’-verkiezingen. ‘Als een Subaru niet op de motor zou kunnen remmen bij een afdaling zou deze auto onherroepelijk gediskwalificeerd worden voor de titel.’

Een bijzondere uitzondering

Er is echter een uitzondering. Eentje uit de oude doos. ‘Bij de eerste type SAAB 92, met twee-tact driecilinder motor uit de jaren ’50, was remmen op de motor niet mogelijk want deze auto was voorzien van een vrijloop-koppeling in de aandrijving.’

Hill holder mechaniek

‘Voor de Subaru-gebruiker met de boxermotor vrees ik dat er misschien iets mis is met zijn auto. Misschien in het “hill-holder” mechaniek. Belangrijk om eens na te gaan, want al remmende de berg af is niet verstandig voor auto en caravan.’

Praat mee

  1. MD
    Martien van Dinteren

    De “hillholder” van Subaru werkt alleen wanneer er berg opwaarts word gereden.
    En niet bergafwaarts. !!

    Reageer
    0
    0
  2. MD
    Martien van Dinteren

    Ik zelf ben in het bezit van een Subaru Forester van 2001, met een Chateau Calists 450 als caravan.
    afremmen op de motor gaat uitstekend, mits je de juiste (lagere) versnelling kiest.
    Dat werkt uitstekend.!!!
    De hillholder werkt alleen maar in opgaande hellingen, dus niet de helling af rijdend.
    Probeer het maar eens in een parkeergarage.!

    Reageer
    0
    0
  3. CJ
    Cobus Jansen

    Heb sinds maart 2013 een nieuwe Subaru Forester automaat als trekvoertuig voor onze Fendt Saphir 540 uit 2010. Als de caravan achter de auto hangt schakelen wij met behulp van de flippers (stuurbediening). De auto bevalt zeer goed en remt goed af tijdens het rijden in de bergen, wel belangrijk dat je zelf de goede versnelling kiest. Hebben inmiddels gereden over de Fernpass, Reschenpass en de Brennerpas. Blijft wel een feit dat je heel alert moet rijden in de bergen, goed af remmen op de motor is belangrijk, nog belangrijker is het goed en op tijd strekken van de auto caravan combinatie. Ooit verbrande remmen gehad met een Hobby caravan, heb mijn lesje wel geleerd.

    Reageer
    0
    0
  4. jE
    jos van den Eshof

    Hoe lang gaat het duren voordat het remsysteem elektrisch of met lucht zal worden bediend. Dan wordt er direct geremd en blijft niet remmen. Ook met achteruit rijden werkt de rem ook

    Reageer
    0
    0
    1. GL
      Gee van de Luut

      IBTS systeem werkt ook prima

      Reageer
      0
      0
  5. GK
    Gerard Kuitems

    Bij het bergaf rijden zal de caravan tegen de koppeling gaan drukken en gaat de oplooprem inwerking. Af en toe strekken van de combinatie helpt een beetje,maar hoe kan ik voorkomen dat de remmen heet lopen?

    Reageer
    0
    0
  6. FB
    Fredrik van de Beek

    Ik rij zelf een Mercedes vito automaat, deze auto met uitbreiding van esp/asr electronica op moment dat je trekhaak af fabriek is geeft een veilig idee. Bij het slingeren van de caravan of aanhanger grijpt de auto zelf in en zal deze de caravan direct weer recht achter de auto trekken. Tevens merkt de automaat dat als er wat “achter” zit hij de motor hoger in toeren houd, ook bij afdalingen. Is dit niet genoeg kun je hem zelf handmatig terug laten schakelen.

    Reageer
    0
    0
  7. M

    Met mijn Subaru impreza 1,5 totaal geen problemen terwijl ik binnendoor over de Karawanten trok. Prima caravantrekker in de bergen.

    Reageer
    1
    0
  8. HV

    Al jaren rijd ik met diverse Mazda’s 1.8/2.0/2.5 met de caravan in de bergen.
    M.i. is het belangrijk om ook te vertellen dat je met minimaal één versnelling “lager” bergaf moet gaan dan je op bent gegaan. Tevens moet je net voor een haarspeldbocht extra remmen om daarna direct na de bocht even iets gas bij te geven om de combinatie weer te strekken, de oplooprem even lossen. Doe je dit laatste niet dat blijft de oplooprem iets “aanstaan” en zal na een lange helling de remvoering heet worden en stinken of erger nog verbrand zijn.

    Reageer
    0
    0
  9. EB
    Erik van den Berg

    In relatie tot dit onderwerp is het wellicht interessant om eens te kijken naar het zogenaamde “down-sizen” van motoren wat de laatste jaren gebeurt. Een kleine motor met turbo trekt wel goed, maar remmen op de motor daarmee is een heel ander verhaal. Ik rij nu met een 1.2 benzine motor welke 1300 kg mag trekken. Afremmen op de motor ging met de vorige auto, met 1.8 motor, een stuk beter. Ook deze mocht 1300 kg trekken.

    Reageer
    0
    0
    1. FB
      Fredrik van de Beek

      Ik vraag me wel sterk af of ik met een 1200 motorblok een caravan van 1300 kg zou willen trekken. Ben bang dat dit een combinatie is die zeer gevoelig zal zijn om van de weg af te raken. Ik neem aan dat de auto zelf nog niet eens 1300kg is.
      Je mag dan misschien redelijk pk’s hebben maar dit lijkt mij een levensgevaarlijke situatie.

      Reageer
      0
      0
      1. CZ
        C. van der Zon

        Ik ben in het bezit van een renault scenic tce 1200 / 205 N M bouwjaar 2015 . En een Chateau 450 calista max 1300kg. Trekt voor een 1200 motor zeer goed. 90 km in de 6 de versnelling is goed te doen. Ben naar Frankrijk en Italië geweest. Kijk eens naar caravan trekker.nl

        Reageer
        0
        0
      2. m

        Ik heb een fiat punto 1200–16v gehad en volgens de daeler kon hij een treken van 1200kg dus niet als we een viaduk over gingen kwamen niet verder 50km en in ze 2vers .En de auto 850 kg was.Levens gevaarlijk.kijk op de RDW seit kan je alles lezen over beladen en trek kracht .laat je niets wijs maken van de daelers.

        Reageer
        0
        0
    2. Eind december publiceren wij een artikel (in twee delen) over ‘downsizen’.

      Reageer
      0
      0
  10. hk
    hans van kuijk

    Ik rijd met mijn Kia Magentis 2.7 automaat jaarlijks met caravan veel in berggebied.Gelukkig kun je de automatische transmissie uitschakelen en zelf schakelen en dus op de motor afremmen.Het zou ondoenlijk en levensgevaarlijk zijn om alleen de automaat bij een afdaling te gebruiken,de auto schakelt dan niet terug en de snelheid neemt levensgevaarlijk toe.Ik neem toch aan dat elke automaat een mogelijkheid heeft om zelf in te grijpen.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Remmen op de motor

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht