ACSI FreeLife

Menu

Wat vind jij? – APK voor caravans

Het is nog niet definitief, maar de verplichte APK voor caravans is wel dichterbij gekomen. ACSI FreeLife wil graag weten hoe jij daarover denkt.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
26
26
ReactiesPraat mee

Wil je meer kwijt over dit onderwerp? Laat dan een reactie achter bij dit bericht.

Praat mee

  1. JS
    Johan Schipper

    Grote onzin en overbodig. Dit is al meerdere malen ter tafel gekomen.
    Hoeveel ongelukken met caravans gebeuren er, vanwege geen of slecht onderhoud ?
    Nagenoeg GEEN enkele. Eigenaren kennen hun eigen verantwoording goed genoeg en onderhouden hun caravan daarom ook goed genoeg.

    Reageer
    0
    0
  2. RT

    Hoe eerder hoe beter! Caravans zijn vaak zo overbeladen dat ze een gevaar voor iedere weggebruiker vormen.

    Reageer
    0
    0
    1. a
      a.J.v.wijk

      Wat een belachelijke onzin, wat heeft overbelasting met APK te maken?

      Reageer
      0
      0
  3. HU

    Geen verplichte keuring voor caravans. Het wordt allemaal een beetje teveel. De auto moet al apk gekeurd zijn. Ik vind dat de eigenaar van de caravan eigen verantwoordelijkheid heeft. Niet teveel betuttelen. Dat gebeurd al genoeg in Nederland. (En wat te denken dat wanneer je niet “op tijd” bent met de keuring, de RDW (lees overheid) automatisch een bekeuring uitschrijft van € 130 euro als je net te laat bent met keuren, omdat je dit jaar geen tijd hebt om op vakantie te gaan)

    Reageer
    0
    0
  4. P

    Ik vind het een slecht idee weer afhankelijk zijn van de betrouwbaarheid van dealers worden we weer op kosten gejaagd terwijl er ook handige mensen zijn die prima zelf aan de caravan kunnen werken. Ga je met een caravan die niet aan de veiligheidseisen remmen verlichting, banden en trekinrichting voldoen dan helpt een bekeuring ook wel. De BOVAG staat te juigen mar die is dan ook voor de garages.

    Reageer
    0
    0
  5. AS

    een keuring zou niet verkerd zijn, maar als je de caravan om de 2 jaar een Bovag beurt geeft, weet je dat het vertrouwd is om de weg op te gaan.
    Dus waarom ook nog eens een APK invoren ?
    Als het dan toch moet zou je eerst de caravans ouder dan bijv, 15 jaar maar eens aan een inspectie kunnen onderwerpen

    En zoals eerder genoemd, waarom moet Nederland daar weer eens mee voorop lopen ?
    .Als je in Frankrijk kijkt wat voor oude barrels (volgeladen met huisraad en koelkasten) zonder remmen over de weg zweven ??????

    Reageer
    0
    0
    1. RT

      Ja als iedereen een BOVAG keuring zou doen is het niet noodzakelijk, maar wie doet dat zoveel geld uitgeven voor 2 x 3 weken vakantie, nou niet veel kan ik je verzekeren.

      Reageer
      0
      0
  6. A

    Ik ben voor als het bijdraagt aan de veiligheid, maar heb twijfels omdat dit toch een bijdrage aan de rijkskast wordt. Als men nou eerst een keuring verplicht zou stellen voor alle scooters dan ben ik er van overtuigd dat er veel minder ongelukken zullen gebeuren, want dit zijn over het algemeen snelheids monsters.

    Reageer
    1
    0
  7. A

    Waarom alleen caravans en niet alle aanhangers ,o.a. al die dubbelassers en boottrailers.

    Reageer
    1
    0
  8. G

    Ongelukken met caravans gebeuren door:
    Te snel rijden,vooral bergaf.
    Onvoldoende bandenspanning.
    Slechte of te zware belading.
    Ongunstige gewichtsverhouding tussen auto en caravan.
    Vermoedelijk zijn er weinig leden van het Europees Parlement ervaren caravangebruikers.

    Reageer
    1
    0
  9. N

    Dit is de zoveelse nutteloze regelgeving vanuit Brussel. Waarom moeten caravan’s gekeurd worden want echt ongelukken met caravans gebeuren haast nooit. Ja, overbelading maar dat heeft niets met een keuring te maken. Deze regeling is er alleen maar om de caravan handelaars extra inkomsten te laten genereren. Eerst de toeristenbelasting en nu de APK voor caravans, hoe maken wij de economie kapot! Gek he dat het vertrouwen in de politiek als een speer naar beneden gaat.

    Reageer
    0
    0
  10. JR

    Met een tourcaravan ben je toch zelf ook verantwoordelijk voor het onderhoud. Afhankelijk van het gebruik (veel of weinig kilometers) wordt de caravan één maal per twee jaar of, als de caravan nauwelijks gebruikt is éénmaal per drie jaar naar de dealer gebracht .Waarom alles wettelijk geregeld?

    Reageer
    0
    0
  11. A

    Ik trek al 35 jaar met een caravan door Europa nog nooit problemen gehad wel 1 keer een lekke band gehad door een spijker , ik zorg voor elke rit dat hij goed is nagekeken dus ik vindt het flauwe kul en dan nog de problemen die eigenaars ondervinden als hun caravan al jaren in het buitenland staat op een camping, moeten zij dan hun caravan naar Nederland meenemen en dan weer terug brengen wie betaald dat en dan spreek ik nog niet over de caravan bezitters die in maart de caravan uit de stalling halen om ze in oktober weer terug te brengen en ze tussentijds ter keuring gaat meestal niet omdat op de plaats volledig zijn uitgebouwd met voortenten

    Reageer
    0
    0
  12. WD
    Wim Dijkman

    Ik vind de APK keuring een goed plan.
    Zelf laat ik elk jaar door mijn dealer een Bovag onderhoudsbeurt
    geven.
    Weet je in ieder geval zeker dat je caravan
    In goede conditie is.
    Want kijk eens naar je banden.
    Doordat je weinig kilometers rijdt met de
    caravan zien ze er nog uit als nieuw.
    In werkelijkheid vertonen ze na enkele jaren
    haarscheurtjes waardoor de kansen op een klapband
    toenemen.
    En zo zijn er nog meer dingen op te noemen

    Reageer
    0
    0
    1. P

      Da moet bij iedereen onderhand bekend zijn. Daar is genoeg aandacht aan besteed.

      Reageer
      0
      0
  13. RJ
    Raymond Jansen

    De apk voor caravans is om de staatskas te spekken die verdienen er een hoop aan. Als er al een ongeval plaatsvindt waarbij de bestuurder van een combinatie de schuldige is komt het meest door te zachte banden, te hard rijden of onjuiste belading. Aan deze zaken veranderd een APK niets.

    Verder denk ik dat er maar een minimaal deel is te wijten aan achterstallig onderhoud van een caravan. De eigenaren van caravans verzorgen hun caravan doorgaans als een rijdend paleisje.

    Dus heren in Den Haag en Brussel “PROBEER IETS ANDERS OM MENSEN GELD UIT DE ZAK TE TROGGELEN DAT DOEN JULLIE AL GENOEG”.

    Reageer
    1
    0
  14. JS
    Jan Sanders

    Laat die Europese regels toch eerst eens gelden voor al die Polen Roemenen Bulgaren en de rest uit Oost Europa die met al die lijken naar het westen komen zonder belasting en verzekering en wij maar weer voorop lopen met de Europese regels en maar meer betalen straks hebben we geen caravan meer want die kunnen we niet meer betalen Mensen veel sterkte met dit beleid.

    Reageer
    1
    1
  15. TL
    Thomas Lindeman

    Mijn caravan is 20 jaar oud maar in topconditie; bij mijn dealer krijgt deze trouwe Avento afwisselend ’n kleine en ’n grote onderhoudsbeurt, gehonoreerd met de bekende BOVAG-sticker. In mijn geval is een APK-keuring zinloos, want het inspectierapport is degelijker en uitgebreider dan het APK-rapport van mijn auto.

    Reageer
    0
    0
  16. HH
    Harry Holm

    Een verplichte APK-keuring is een goede zaak voor diegene die GEEN onderhoud aan hun caravan laten verrichten, diegene die om de 2 jaar een grote Bovag beurt
    laten doen bij hun dealer en dit met een rekening/sticker laten bevestigen is dit totale onzin. De veiligheid wordt niet verbeterd door een z.g. APK-keuring, zij die hun caravan liefhebben zorgen echt wel dat zij hun zaakjes in orde hebben,
    zoals banden/gasflessen/gasslangen etc. Een politie controle zoals afgelopen
    weken, hier bleek o.a. geen of verkeerde spiegels, te zwaar beladen, breekkabels
    gasslangen. Een APK-keuring op eigenbouw aanhangwagen is een betere optie.

    Reageer
    0
    0
  17. F

    Op zich vind ik de Apk-keuring een goed plan, want de veiligheid op de weg is altijd nastrevenswaard. De vraag is echter of het plan wel zo goed is doordacht: de ongelukken die bekend zijn met caravans worden meestal niet veroorzaakt door de gevolgen van slecht onderhoud, zie de reactie van de directeur van de ANWB. Bovendien, echte caravanners zorgen er wel voor dat hun toercaravan in goede conditie is en blijft en laten deze om zeg maar de twee jaar op kritieke punten controleren en vervangen hun banden om tenminste 6 jaar.
    Als Brussel desondanks de APK wil invoeren zal naar mijn mening de verplichting pas moeten ingaan na afloop van de fabrieksgarantietermijn, immers in die periode is een jaarlijkse controle sowieso verplicht. En dan niet jaarlijks maar hooguit om de twee jaar, te controleren door de uitgereikte sticker.

    Reageer
    0
    0
  18. K

    Een APK voor caravans is goed voor de veiligheid van de eigenaar en andere mede weggebruikers.
    Iedere 2 jaar laten wij onze caravan keuren bij een Bovag bedrijf die een hele lijst afwerkt en ook de vochtmeting doet. Na 5 jaar vernieuwen wij de banden ook al zijn ze niet versleten, want een klapband kan grote gevolgen hebben voor u en andere weggebruikers.
    Ik snap dan ook niet dat mensen hier tegen zijn , die vinden hun gezin met kinderen niet belangrijk genoeg denk ik.
    Waar ik ook voor ben is dat ook Boten iedere 2 jaar een soort APK moeten krijgen, denk aan in de brand vliegende boten door het o.a niet op tijd vervangen van gasslangen en gebrek aan ventilatie.
    Een vast tarief zou hiervoor moeten vastgesteld worden, want iedereen rekent maar wat.

    Reageer
    1
    0
  19. W

    De grootste onzin. Er zijn gen gegevens dat de verkeersveiligheid daardoor wordt verbeterd. (minder ongelukken ?) Het is alleen EEN ORDINAIRE GELDKLOPPERIJ in deze crisis.

    Reageer
    2
    0
  20. j

    verplichte apk is goed voor veiligheid ,maar wat als je caravan van 20 jaar oud wordt afgekeurd en repareren je een vermogen gaat kosten
    denken de dealers dat ze dan meer verkopen of koop je dan een caravan met onderhoudscontract voor een prikkie
    ??
    hoe reëel zijn de eisen die ze gaan stellen aan de apk ,Banden,remmen,lichten ,gasleidingen,water, etc of alleen de rijdende onderdelen !!
    wat is een Apk waard (wat kost het )15 minuten zichtwerk kost al snel 50€
    en dan e.v.t reparatie kosten

    Reageer
    0
    0
  21. PG
    Peter Van Gestel

    Bij ons in België is dit al jaren verplicht voor aanhangers boven de 750 kg. Om de 2 jaar weliswaar en een goede zaak voor de veiligheid om eigenaars te doen inzien dat niet alles kan en mag op de openbare weg.

    Reageer
    0
    0
  22. h

    gewoon weer zo’n idee om je van je geld af te helpen. Doe eerst maar apk op boten!

    Reageer
    2
    0
  23. t

    Hallo,

    APK is goed voor de veiligheid voor de caravan gebruiker, maar die zorgt zelf wel voor zijn veiligheid, apk is alleen om de rijkskas te spekken. Maar er blijft steeds minder over om geld uit te geven voor leuke dingen doen!! “Denk aan BTW afdracht en inkomste belasting.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Wat vind jij? - APK voor caravans

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht

Confidental Infomation