ACSI FreeLife

Menu

Update: Verplichte APK voor caravans

De verplichte APK voor caravans is dinsdagmiddag weer een stapje dichterbij gekomen. Het Europees Parlement heeft ingestemd met het voorstel om caravans te laten keuren voordat ze de weg op mogen in Europa. Of het plan doorgaat is nog niet zeker. In de kampeerbranche heerst in ieder geval verdeeldheid over het voorstel.

Auteur
Loes van den Heuvel
Datum
24
24
ReactiesPraat mee

BOVAG: “Ellende op vakantie voorkomen door verplichte APK voor caravans”

De BOVAG ziet wel brood in het Europese voorstel, dat de verkeersveiligheid moet bevorderen. “Wij keuren caravans al 6 jaar steekproefsgewijs op campings. Aan tweederde van de caravans is iets mis. Dat loopt uiteen van kapotte lampjes tot doorgezakte assen. Met zo’n keuring filter je de ellende weg en voorkom je ellende op vakantie”, aldus woordvoerder Paul de Waal.

De extra kosten die kampeerders door de verplichte keuring zouden krijgen vallen mee volgens De Waal: “Wie iedere twee jaar een onderhoudsbeurt aan de caravan uit laat voeren, kan de keuring meteen meenemen. Dat kost niet zoveel extra. Wie nooit onderhoud laat plegen aan de caravan zal wel wat kosten krijgen, maar heeft ook een caravan in slechte staat.”

Ook zouden kampeerders minder stress hebben als zij de verplichte APK voor de caravan uit laten voeren. De Waal: “Ze gaan geruster en zekerder op pad na een caravankeuring. Dat horen we vaak van kampeerders tijdens de steekproeven op de camping.”

Daarnaast is de kwaliteit van onderhoud belangrijk volgens De Waal, iets dat met een verplichte APK voor caravans gewaarborgd wordt. “Mensen denken vaak zelf onderhoud aan de caravan uit te kunnen voeren, maar veel (technische) zaken zijn door een leek niet zo gemakkelijk op te merken.”
Preekt de BOVAG hier niet voor eigen parochie? “Nee”, zegt De Waal. “Het gaat ons niet direct om meer omzet in de werkplaats, maar om de verkeersveiligheid. Een verplichte keuring komt de verkeersveiligheid zeker ten goede”.

KCI: “Verplichte keuring caravans voegt niets toe aan veiligheid”

Niet iedereen is positief over de mogelijk verplichte APK voor caravans. De Nederlandse Verenging voor de Kampeer en Caravan Industrie (KCI) wil het plan van tafel hebben. Directeur Aad Koster: “De verplichte APK is gericht op veiligheid, maar statistieken laten zien dat er bijna geen ongelukken met caravans gebeuren. De keuring voegt dus niets toe aan de veiligheid. Bovendien worden caravanhouders met extra kosten opgezadeld. Dat is ook voor potentiële caravankopers een extra drempel.”

De KCI probeert het voorstel dan ook van de baan te krijgen. “Naast de KCI zijn veel andere Europese partijen in de kampeerbranche zijn het ook niet eens met het voorstel voor de verplichte APK voor caravans. We zijn daarom gezamenlijk aan het lobbyen op Europees niveau. De komende tijd willen de lobby stevig aanzetten”, aldus Koster.

Onderhandelingsronde over verplichte APK voor caravans

Of het voorstel voor een verplichte APK keuring voor caravans doorgevoerd wordt moet nog blijken. Eerst komt er een onderhandelingsronde met de lidstaten en de Europese Commissie.
De meeste lidstaten zijn tegen invoering van de verplichte keuring, zij stellen dat de voordelen (minder vervuiling en meer veiligheid) niet opwegen tegen de extra kosten.
Ook Nederland ziet het niet zitten. Zo hebben minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) en de Tweede Kamer de Europese Commissie eind vorig jaar al laten weten niets te voelen voor uitbreiding van de APK-regels.

Meer informatie

Wat vind jij van de verplichte APK voor caravans? Een goede zaak of onnodige geldklopperij? Laat het ons weten, reageer!

Praat mee

  1. H

    Ruim 40 jaar geleden kocht ik mijn Solifer T50 van 1981 onder BOVAG garantie bij Reijnders rekreatie direct ging het al mis door slechte service van hun met onder andere een complete remvoering lag los in de trommel daarna leakkage onder het achterraam dank zij jullie goed opgelost, maar ergens anders laten repareren. Dus ik ben een groot voorstander van een verplichte APK voor caravans en het is van de zotte dat de ANWB tegen een APK is. Het gaat over veiligheid op de weg daar moet je niet licht over denken zoals de ANWB doet.

    Reageer
    0
    1
    1. JB

      Volledig mee oneens. Je caravan laten onderhouden is vanzelf sprekend. Maar in een periode dat ik niet veel weg ga met de caravan wil ik niet op een totaal overbodige keuring getrakteerd worden. Als na zes jaar mijn banden nog gaaf zijn, zonder haarscheurtjes e.d., is het verspilling nieuwe banden te kopen. Ik heb vaak het gevoel dat “de commercie” het wel leuk vindt en het blijft stimuleren. Veel beter is het als bij een politiecontrole ondeugdelijkheid blijkt, de caravan van de weg gehaald wordt. Iedereen weet toch dat je een caravan moet onderhouden. Ook verzekeringen moeten niet uitkeren als blijkt dat de caravan ondeugdelijk was. Dus geen APK.

      Reageer
      0
      0
  2. P

    Als ik zie, waar een caravan bij periodiek onderhoud (Bovag) overal op gecontroleerd wordt, lijkt het mij, dat er voor een APK weinig meer hoeft te gebeuren. Als je dus al gewend was om de caravan om de 2 jaar te laten checken, dan is die check-up inclusief APK niet zoveel duurder.
    Degenen, die die controles tot nu toe oversloegen, worden waarschijnlijk wel geconfronteerd met hogere kosten, omdat ook gebreken aan het licht komen, die anders mogelijk tot onveiligheid voor andere weggebruikers geleid zouden hebben. Prima dus die APK.

    Reageer
    1
    0
  3. K

    Onnodige geldklopperij.Gewoon je caravan goed onderhouden en regelmatig een goede onderhoudsbeurt geven bij de dealer.Verplichte APK is geen meerwaarde als je goed je caravan ondehoud en dat doet de goede caravanner gewoon, dat is toch zo?

    Reageer
    1
    0
    1. F

      Ja dat vind ik ook. Het is toch van de gekke dat een Bovagkeuring € 229,00 kost in 2017 en een APK keuring voor je auto nog geen 4 tientjes!
      Das nogal logisch is een uitspraak van een wereldberoemde voetballer dat de Bovag de keuring graag verplicht wil stellen. Ik ging ervan uit dat het € 135,00 zou kosten, dus niet.

      Reageer
      0
      0
      1. Theo van den Berg

        Ik kan me niet voorstellen dat u 229 euro voor een keuring heeft betaald. Dat is de prijs voor een complete onderhoudsbeurt zonder reparaties. Als er al een APK komt voor caravans dan zou de prijs voor de apk-keuring gratis moeten zijn. Doet elke autodealer. Waarom zou dit anders zijn voor caravans. In duitsland keuren ze ook je gasinstallatie en kom je zonder geldige sticker de camping niet op. Let wel, ik pleit niet voor een verplichte APK, dat is inderdaad geldklopperij. Als je in gebreke bent voor het onderhoud aan je caravan en er gebeurd wat; bvetaald de verzekering niet uit, krijg je een boete en een berg extra kosten voor berging en aan het eind van de rit? Betaal je veel meer aan reparatiekosten en is je vakantie naar de haaien.

        Reageer
        0
        0
  4. c

    mijn vraag is ;is eral wat bekent wat de eisen zijn bij zo.n apk ,en waar kijken ze naar?

    Reageer
    0
    0
  5. a

    ik laat om het jaar mijn caravan een grote beurt en keuring geven bij de dealer en na 6 jaar de banden vernieuwen.
    een verplichte keuring is alleen om de kas te spekken, en vooral in deze tijd van bezuiniging op bezuiniging, en korting op korting voor de 65 + is dit zeer ongewenst.

    Reageer
    1
    0
  6. L
    L.L.Fierloos

    A.P.K.is onzin!!!
    Om de 2 jaar een bovag keuring en het keurings rapport verplicht in het voertuig wat bij aanhouding getoont moet worden is er toch een iets wat niet deugd dan is de instantie die de keuring heef uit gevoerd verantwoordelijk en draaid op voor de kosten
    ze kijken wel uit!
    Dat zou ook voor autos moeten gelden dan kunnen we de A.P.K.kosten besparen en
    zal de keuring altijd goed worden uitgevoerd en hebben we geen enkel risico

    Reageer
    0
    0
  7. c

    ik heb er geen moeite mee om de caravan te laten keuren net als zoveel mensen ,laat de caravan om de twee of drie jaar keuren de regering blijft toch zoeken om de mens uit te melken en geld te vangen. kunnen ze gelijk de toeristen belasting afschaffen voor de kampeerders.maar een a.p.k keuring vindt ik te ver gaan.

    m.vr.gr.cees

    Reageer
    0
    0
  8. MK

    In Belgie moet een caravan om de twee jaar naar de autokeuring. Ook het trekkend voertuig moet jaarlijks naar de keuring (zelfs als het voertuig nieuw is). Ik snap deze commotie rond de APK keuring niet. Wij zijn dat in Belgie gewoon en het komt wel degelijk de veiligheid ten goede.

    Reageer
    2
    0
    1. MK
      Marijke Korteweg

      Ik kan de mening van de andere Belgische caravanbezitters alleen maar beamen. Een technische controle van het span (auto-caravan) draagt echt wel bij tot de veiligheid. natuurlijk zijn er altijd caravanbezitters, die daarom een caravan van minder dan 750 kg willen bezitten. Ook onze nieuwe auto heeft een technische keuring vanaf het begin omdat we een zwaardere caravan trekken. En dat we onze caravan en de remmen ook onderhouden, spreekt vanzelf. Ik geef toe dat de meeste ongelukken, die we in de loop van de jaren zagen te wijten waren aan roekeloos heuvel/berg af rijden waren, vooral bij zijdewind. Dat het aantal ongevallen afnam (bv. in Frankrijk) is zeker ook dank zij de strengere politie controles op snelheidsbeperkingen. Maar als je leven, je caravan en auto het waard zijn, heb je geen nood aan die controles en hou je je aan de snelheidsbeperkingen.

      Reageer
      3
      0
  9. P

    Een al dan niet verplichte periodieke onderhoudsbeurt voor caravans die aan het verkeer deelnemen is op zich een goede zaak. De branche heeft nu ook al een BOVAG-sticker die aangeeft wanneer een caravan een grote onderhoudsbeurt heeft gehad. De meeste caravanhouders zullen zo’n onderhoudsbeurt uit eigen beweging laten verrichten. Of een verplichte APK daar nu voor nodig is betwijfel ik. Natuurlijk geldt ook hier: veiligheid voor alles!

    Reageer
    0
    0
  10. G

    Ik vind het een goede zaak. Ik laat aan de caravan elke twee jaar een BOVAG-keuring uitvoeren. Dat geeft een veilig gevoel. Niet alleen de verkeersveiligheid, maar vooral mijn eigen veiligheid is belangrijk. Bij de keuring worden gasleidingen gecontroleerd en ook de elektrische installatie. Ik kom soms op campings echt wrakken tegen, die eigenlijk een gevaar zijn op de weg en voor de gebruikers. Verplichte BOVAG-keuring i.p.v. APK-keuring lijkt mij nog beter. Dan komen alle aspecten aan de orde, niet alleen de verkeersveiligheid.

    Reageer
    0
    0
  11. J

    In België moet een caravan boven de 750 kg verplicht om de 2 jaar naar de keuring!

    Reageer
    0
    0
  12. A

    Dit is weer een duidelijk idee van mensen die nog nooit een caravan van binnen hebben gezien maar wel de stoel in Brussel en Straatsburg voor zich zelf willen vasthouden

    Reageer
    0
    0
  13. dJ

    heb er geen probleem mee, laat de caravan sowieso al om de 2 jaar een controlebeurt doen.

    Reageer
    1
    0
    1. K

      Als je de caravan iedere 2 jaar bij de dealer een controlebeurt laat doen vind ik het onzin om ook nog een APK te laten uitvoeren . Denk ook dat hierdoor een hoop mensen achter hun oren gaan krabben . Want wat word het volgende wat ze gaan verzinnen waar ze de schatkist weer mee kunnen vullen.

      Reageer
      0
      0
  14. J

    Het zou toch normaal moeten zijn dal al het rollend verkeer op technische mankementen ! Dit is b.v. in Duitsland vanzelfsprekend , zelfs de kleinste
    aanhanger !
    Wat is er op tegen ( behalve uit zuinigheid ) om jaarlijks je caravan te laten
    controleren op veiligheid ?
    Natuurlijk moet het aan / afmelden van de keuring, net als bij de auto’s,
    wel overal even duur zijn.

    Reageer
    1
    0
  15. K

    Een APK voor de caravan is een goed idee, onze caravan gaat iedere 2jaar voor een grote beurt.
    De Bovag en de Focwa hebben speciale formulieren die een handleiding geven welke punten moeten worden gecontroleerd.
    Dit alleen al dat als je een ongeluk krijgt door een technisch mankement de verzekering erg moeilijk kan doen en je beschuldigd van nalatigheid , waardoor je zelf voor de kosten opdraaid.
    Alleen de kosten moeten centraal geregeld worden en voor alle caravans hetzelfde.

    Reageer
    0
    0
  16. W

    Geldklopperij? Jazeker. Er zijn geen feiten / onderzoeken die aantonen dat een APK zorgt voor meer verkeersveiligheid. Het jaagt de mensen alleen op kosten + het ophalen en brengen van en naar de stalling kost extra tijd en dus min. een vrije dag.

    GROTE ONZIN DUS

    Reageer
    0
    0
  17. R

    Uiteraard is de Bovag als brancheorganisatie voor, brengt geld in het laatje!
    Het argument dat het veiliger wordt op de weg is uiteraard onzin.
    Veiligheid heeft meer te maken met weggedrag dan met de staat van onderhoud van de caravan.
    De meeste caravanhouders zijn zuinig op hun caravan en letten sowieso op een goed onderhoud.
    Het verwerpelijk aan het voorstel is dat Europa hierover beslist.
    Buiten Nederland en nog een paar landen is er eigenlijk nauwelijks sprake van caravan bezit in de EU. En daar wordt dit besloten lijkt haast op landje, caravanbezitter pesten.
    Ik zal mijn caravan er niet voor wegdoen maar onzin ja dat is het wel

    Reageer
    0
    0
  18. Ac
    A coenraads

    alsof de APK al niet een wassen neus is.
    dit gaat weer boven op de berg van geldklopperij.
    en ja het zal veiliger worden geen caravan meer op de weg!
    Ton

    Reageer
    0
    0
  19. H

    Helaas een ontwikkeling die de absolute doodsteek zal zijn voor de kampeersector. De caravan heeft al (te)veel kosten om het ook voor de nieuwe generatie aantrekkelijk te houden. Een trekhaak achter de auto, stalling van de caravan, dikwijls een E achter B rijbewijs, stijgende benzine kosten en dat alles voor die paar weken in het jaar.

    Natuurlijk valt er t.a.v. de verkeersveiligheid wat van te zeggen, maar er gelden toch al regels wat betreft de banden, verlichting en (in mijn ogen het meest kritieke punt) de belading? Waarom dan nog een extra controle?? Blijkbaar blijven de handhavende instanties in gebreke, anders zou hiertoe nooit aanleiding zijn geweest.

    Ik kan mij er iets bij voorstellen dat de BOVAG er gelukkig van wordt, die horen de kassa al rinkelen. Maar op termijn zal het caravan gebruik ten einde komen. En waarom geen onderscheid tussen bedrijfsmatig gebruik van aanhangers en het hobbymatig gebruik van de caravan? Daar lijkt mij namelijk nogal een verschil in te zitten…

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Update: Verplichte APK voor caravans

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht

Confidental Infomation