Wat is hij eigenlijk waard en loont het de moeite om de caravan privé te verkopen in plaats van in te ruilen? Je leest de voors en tegen in het januari nummer van ACSI FreeLife.
Checklist
ACSI FreeLife stelde een checklist samen voor de verkoop van je caravan:
- Koppeling: werking controleren
- Neuswiel: gebruiksklaar maken (alles goed aandraaien en smeren). Remmen: hand- en oplooprem controleren. Demper oplooprem controleren. Werkt de achteruitrijfunctie?
- Uitdraaisteunen: controleren; roest is hierbij slechts een schoonheidsfoutje, de steunen moeten makkelijk worden uit- en ingeklapt; as smeren, slinger klaarleggen.
- Onderbodem: randen controleren op schade (dichtheid). Houten bodem bekloppen, letten op een doffe klank en zwakke plekken. Check de vering van de bodem om de veel belopen plaatsen.
- Elektra, verlichting: controleren of alles werkt. Zit er vocht achter de glaasjes van de rijverlichting, zijn de glazen heel? Niet verkleurd? Zijn de contacten vrij van corrosie?
- Banden: leeftijd en conditie controleren. Bedraagt het profiel minstens 1,6 millimeter? Hebben de banden voldoende draagkracht (zie caravanpapieren)? Zijn ze verouderd? Dat is af te lezen aan de laatste vier cijfers van het DOT-nummer op de zijkant van de banden: ‘1208’ bijvoorbeeld staat voor de twaalfde week van 2008. Vraag om advies of deskundige controle bij banden ouder dan 6 jaar.
- Opbouw, randen, ongevalschade: aantasting van aluminium behandelen (vooral van toepassing op caravans van voor 2000. Caravans van voor 2000 kunnen last krijgen van aluminium-corrosie. De beschermlaag op het blanke aluminium is dan verdwenen). Zijn eventuele zichtbare reparaties uitgevoerd door een vakman? Dak- en zijwanden controleren op hagelschade.
- Keuken: conditie en werking van spoelbak, afvoer, kookplaat en koelkast controleren (werkt deze op gas, 12 volt en netspanning?).
Voor de volledige checklist en een uitgebreid artikel over het verkopen van een occasion lees je het artikel in het ACSI FreeLife nummer 1-2015.