ACSI FreeLife

Menu

Een blik op caravans van de toekomst

De ontwikkelingen op het gebied van campers en caravans volgen elkaar snel op. Sommige ontwikkelingen zijn, net als het prijskaartje ervan, zeker bijzonder te noemen. Maar wat zijn nu de noviteiten die echt het melden waard zijn? ACSI FreeLife zet ze voor je op een rij.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
7
7
ReactiesPraat mee

Door de huidige technologische vooruitgang is steeds meer mogelijk. Wat te denken van een lichtgewicht caravan van carbon, een caravan op vier wielen of een futuristische caravan met vingerscan.

Caravisio: futuristische caravan

Op de kampeerbeurs Caravana werd hij al een keer getoond: de Caravisio. De Caravisio is een studieconcept van KnausTabbert GmbH. Dit innovatieve caravanconcept geeft een vooruitblik op het gebied van toekomstige vormgeving, trends en techniek.

Vrijwel alle techniek van de Caravisio is te bedienen via een app op de iPhone of iPad. Voorbeelden zijn het laten zakken van het luchtgeveerde chassis en het activeren van de steunen waarbij de Caravisio zichzelf in de juiste horizontale stand brengt.

Een sleutel is verleden tijd want de caravan beschikt over een vinger scan. Bijzonder is verder de veranda die ontstaat door de achterklep te laten zakken, eventueel van de zithoek te scheiden door middel van een matglazen schuifdeur.

Casara: caravan op vier wielen

Ook te zien op Caravana was de Casara: de eerste caravan op vier wielen. Tien jaar lang is er hard gewerkt aan dit product van Nederlandse makelij. Het idee was simpel en doelmatig: verplaats de midden-as naar achteren en plaats voorin een voor-as module om de last op te vangen. Een module die een beperkte ruimte in beslag neemt en beperkt in kosten en gewicht blijft. Hierdoor kan achterin, in een vrij in te delen ruimte, 300 kilo bagage geladen worden.

De Casara weegt 1160 kilo, heeft een interieur gemaakt uit lichtgewicht materialen en heeft een betere, stabielere wegligging. De Casara is in september te koop en is verkrijgbaar vanaf € 30.000. Meer over de Casara kan je lezen in het uitgebreide interview dat ACSI FreeLife had met de bedenker van de Casara.

CR-1: Lichtgewicht caravan van carbon

Tot slot het paradepaardje van het Amerikaanse Global Caravan Technologies: de CR-1. Deze meer dan 10 meter lange dubbelasser is de eerste caravan die opgetrokken is uit koolstofvezel. Koolstof ofwel carbonvezel oxideert niet onder invloed van water en zuurstof. Het heeft een aanmerkelijk lagere dichtheid dan staal en een grote treksterkte. Dat levert de CR-1 een leeggewicht op van amper 2,7 ton.

Met een hoogtechnologische en luxe inrichting is de CR-1 echter zeker niet goedkoop te noemen. Prijzen beginnen bij € 120.000 euro en wie een beetje wil customizen kan uitkomen op een prijs waar je ook een villa van kan kopen. De duurste versie gaat namelijk meer dan een half miljoen kosten. Innovatief zeker, goedkoop zeker niet.

Praat mee

  1. K
    K.Kuijper

    Ik sluit mij aan bij M. Rijnhout 27-5. Graag een lichte caravan van 600 á 700 kg en in totaal 900 á 1000 kg met belading.
    Ik ben tevreden met de klassieke indeling: links zitje van 80 cm. [waar eventueel een bed van gemaakt kan], in het midden een keukentje met 3 gaspitten en kleine koelkast; daar tegen over de hangkast, de cassettetoilet. Helemaal op kop [niet met zo’n hele schuine voorkant!] de tafel van 1.40 meter en twee banken.
    In de bankkasten is voldoende ruimte om spullen mee te nemen.
    Mooie voortent er bij indien gewenst en KLAAR!

    Reageer
    0
    0
    1. CW
      Cees Wildervanck

      Wat leuk, u hebt het over mijn geliefde Kip KK37 van 1993 (afgezien van die schuine voorkant dan)!

      Reageer
      0
      0
      1. J

        Geem wonder dat Kip niet meer bestaat, de echte Kip liefhebber met een legkip van de jaren 90

        Reageer
        0
        0
  2. f

    Ik heb op de Caravana jl.het studiemodel gezien.Er stond een zeer grote zware terrein trekauto voor.

    Zelfs deze auto is te licht om het studie model conform de ANWB richtlijnen [ verhouding caravan tov. trekkend voertuig] VEILIG te mogen trekken.

    Reageer
    0
    0
  3. mr
    marius rijnhout

    Een mooie stroomlijn is om meerdere redenen gewenst. Ik val Cees Wildervank bij als het gaat om steeds luxer en daardoor ook steeds zwaarder caravans. Kamperen gaat in eerste instantie om plezierig leven in de buitenlucht. Waarom al die luxe en verwennerij? Dan kun je evengoed een glampingtent huren. Het basale, eenvoudige van kamperen gaat er zodoende steeds meer af. Waar kan ik nog een heel simpele caravan kopen van bijv. 600 kg, die me simpel en goedkoop van A naar B vervoert en die ik met een pink op zijn plaats zet en weer even gemakkelijk van zijn plaats haal voor een volgende camping? Nee, er moeten zo nodig allerlei luxe aangeklede caravans komen, die steeds meer op een huiskamer met toebehoren gaan lijken. Veel mensen willen dat niet, maar de caravanbouwers lijken allemaal met hun neuzen in een richting te lopen: meer, meer, meer! Het is net als het kopen van een nieuwe fiets. Door alle toeters en bellen moet ik stad en land afreizen om tegen een redelijke prijs een sterke lichte toerfiets te kopen van zeg 12 kg. In 1995 kocht ik een heerlijk licht rijdende, met een hand op te tillen, sterke Gazelle toerfiets en nu moet ik voor dezelfde fiets 3 x zo veel betalen en is het gewicht toegenomen met 50%….Met nieuwe caravans gaat het helaas al jaren delfde kant op. Back to basics graag! In ieder geval voor de (ik denk vele mensen) die dat ook graag willen!

    Reageer
    0
    0
  4. CW
    Cees Wildervanck

    Waarom moet het in hemelsnaam zo ‘modern’? Vormgeving van veel caravans wordt (net als die van auto’s trouwens) steeds meer bepaald door het uiterlijk, niet door de functie, laat staan door het plezier. Las laatst nog een test van een caravan die zo’n klein keukenraampje had omdat dat anders niet in de fraaie zwarte buitendecoratie paste. Sowieso: die rare stickers en lijnen op caravans. Als je als designer niet in staat bent om een functioneel voorwerp van zichzelf harmonieus vorm te geven kies dan een ander beroep.

    Reageer
    0
    0
  5. PK
    P.J. van der Kruys

    Een ding is zeker, met de huidige ontwikkelingen in de automobielindustrie, zal de caravanindustrie nog veel meer moeten innoveren mbt gewichtsbesparing. Dat staat dan wel weer haaks op de toegenomen eisen van de caravanner, die vaak allang geen genoegen meer neemt met alleen een cassettetoilet en een boiler.
    Voor de caravanindustrie dus een hele uitdaging.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Een blik op caravans van de toekomst

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht