ACSI FreeLife

Menu

Duidelijkheid over de losbreekkabel

ACSI FreeLife-expert Joop Stam krijgt met enige regelmaat vragen over de losbreekkabel van de caravan. Hoe moet deze wettelijk gezien bevestigd worden? En wat als dat niet kan?

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
1
1
ReactiesPraat mee
slide freelife expert pagina

Lezer Hans Dolislager heeft bijvoorbeeld een auto met een elektrisch wegklapbare trekhaak. Er is geen mogelijkheid om de losbreekkabel aan de auto te bevestigen. Wat nu?

Aan een vast deel van de auto

Joop slaat het wetboek erop na: ‘De losbreekkabel moet van de remrichting van een geremde aanhanger bevestigd worden aan een vast deel van de auto. Nou heeft elke trekrichting een beugel waarop de contactdoos zit. De heer Dolislager kan misschien aan die beugel een bevestiging voor de breekkabel maken. De autodealer of een trekhaakleverancier zou daarvoor moeten kunnen zorgen.’

Maar let op…

‘Zorg ervoor dat het bevestigingspunt niet te ver weg zit. Want bij een knik in de weg kan de oplooprem onbedoeld geactiveerd worden bij sommige remsystemen. De – te korte – kabel wordt dan namelijk strak getrokken.’

Losbreekkabel aan de haak

‘Het is niet toegestaan om de kabel over de haak te hangen. Natuurlijk is een formeel verkeerd bevestigde losbreekkabel nog altijd beter dan geen losbreekkabel, maar ik weet niet wat oom agent er van zegt bij een verkeerscontrole…’

Praat mee

  1. PK
    Peter van der Kruys

    De breekkabel moet verbonden worden aan een vast deel van het voertuig of aan een hulpmiddel op de trekhaak. Bij testen is gebleken dat de musketonhaak, wanneer die wordt ingehaakt aan een oog, niet voldoende sterk is, om de breekhaak of breekring te openen. Hierdoor wordt de reminrichting onvoldoende in werking gesteld. Bij een musketonhaak is lussen een must. Indien de breekkabel is voorzien van een karabijnhaak met een materiaal dikte van tenminste 6 mm is lussen niet noodzakelijk door zijn sterke constructie. De gebruikshandleiding van Alko en Knott zijn aangepast, echter onze wetgever loopt achter.
    De trekkrachten alvorens de breekkabel zijn werk doet is minimaal 3500 Newton, nodig om de reminrichting voldoende in werking te stellen.

    Overgenomen uit: caravanendewet.nl

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Duidelijkheid over de losbreekkabel

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht