ACSI FreeLife

Menu

De caravan uit de winterslaap (2)

ACSI FreeLife geeft je enkele tips om jouw caravan uit de winterslaap te halen.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
1
1
ReactiesPraat mee

In deel 1 werd eventuele vochtschade en de banden besproken, in dit laatste deel wordt er onder meer gekeken naar de accu, de verlichting en de gasflessen.

Caravan controleren

Laad de boordaccu en/of moveraccu op. Is de accu onderhoudsvrij, kijk dan of er aan de bovenkant in de smalle zijden een gat zit. Daar horen dan ontluchtingsslangetjes op aangesloten te zijn die door de caravanvloer naar buiten lopen. Is de accu niet onderhoudsvrij, controleer dan het vloeistofniveau.

Check met een multi-meter of het chassis, de aluminiumbuitenwanden, de omranding van de deur en het keukenblok nog, en indien van toepassing, geaard zijn. Ontbreekt de aarding, kijk dan of de aardedraad aan de achterkant van de vaste CEE-aansluiting in de caravanwand losgetrild is.

Controleer de verlichting (voor, opzij, achter en binnen). Contacten van de diverse lampen kunnen gecorrodeerd zijn.

Gasflessen

Zet de gasfles(sen) even op de weegschaal. De groengrijze, meest gebruikte,  weegt leeg c.a. 8 kg en er gaat 5 kg propaan in. De grote grijze gasfles weegt leeg c.a. 13 kg en er gaat 11 kg propaan in. Bij een gasvulstation omruilen of laten vullen is een garantie op een voldoende gas als de weegschaal een te laag gewicht aangeeft.

Vervang de batterij (2x AA–formaat) van de TRUMA-kachelontsteking, tenzij ze uit voorzorg vorig jaar uit de houder gehaald zijn.

Schoonmaken

De watertank en leidingen moeten schoongemaakt en ontsmet worden. Schoonmaken kan met water en soda. Ontsmetten kan met bleekmiddel, 1 cl bleekmiddel op 10 liter water. Laat dit mengsel minstens 48 uur in de tank en leidingen staan en spoel goed door met schoon water. Groene alg-groei in de plastic leidingen kan echter vrijwel niet verwijderd worden, vervangen is dan de remedie. De watertank kan daarna bijgevuld en getest worden.

De trekhaakkogel maak je alleen goed schoon. Invetten verpest de werking van de anti-slinger koppeling! Controleer wel de mate van slijtage van de wrijvingsplaatjes in de koppeling volgens fabrieksvoorschrift. Meestal is het oploopmechanisme voorzien van smeernippels, voorzie deze wel van nieuw vet (of  laat het doen bij een garagebedrijf). Voor een stabiele wegligging is het handig opnieuw de kogeldruk op te meten, bijvoorbeeld met een disselweger.

Waar moet je nog meer op letten?

Denk aan het wielklem of disselslot verwijderen, batterijen in rookmelder en airco plaatsen, eventuele vochtvreters opbergen. Maar ga ook na of de fles met toilet-vloeistof is aangevuld. Is de voorraad reserve in- en exterieur lampen aangevuld? Doet de aansteker van de kookplaatbranders het nog? Is de EHBO-doos op orde? Is er een brandblusser aanwezig en op houdbaarheidsdatum gecontroleerd? Zijn de reserve caravansleutels op een verborgen maar goed toegankelijke plaats verstopt? Zijn de draadspindels van de uitdraaipoten ingesmeerd?

Kampeerklaar

Kom je nog iets tegen? Bij verschillende caravan- en camper servicebedrijven in Nederland kan je de caravan laten controleren. Deze bedrijven controleren de wielmoeren en de verbindingsbouten, verbinden chassis en bovenbouw met elkaar door middel van een momentsleutel tot het juiste aandraaimoment.

Heb je zelf nog tips? Reageer dan op dit bericht en help andere kampeerders!