ACSI FreeLife

Menu

100 of 80 kilometer per uur?

Uit onderzoek van campingspecialist ACSI bleek dat caravanners liever wat sneller rijden dan de, op sommige plaatsen, maximale snelheid van 80 kilometer per uur.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
28
28
ReactiesPraat mee

ACSI FreeLife-expert Joop Stam plaatst een kritische kanttekening bij de uitkomst van deze poll.

Overschatting

‘Voor zeer ervaren chauffeurs met een optimale auto-caravancombinatie, qua constructie en belading, is 100 km per uur zeker verantwoord als de omstandigheden dat toelaten. Maar niet iedere caravanner en niet iedere combinatie valt in deze categorie. Het gevaar schuilt in overschatting in eigen kunnen en te veel vertrouwen in de combinatie.

Persoonlijk vind ik 80 km per uur voor een doorsnee auto-caravancombinatie snel genoeg. Je hebt dan een veilige marge tot de ‘kritische snelheid’ van de combinatie . Dit is de snelheid waarbij een pendel van de caravan niet meer uitdempt. Bij een slechte combinatie kan dit al bij 95 km per uur zijn.

Op een afgesloten proefbaan heb ik ervaren wat er gebeurt met een caravan die een eigen leven gaat leiden bij 100 km per uur. Dat was opzettelijk in gang gezet, maar zelfs als je weet wat je kunt verwachten, schrik je je kleurenblind.’

Haast je niet

‘Veiligheid gaat voor alles en je bent tenslotte op weg naar je vakantiebestemming. Haast je niet. De in Nederland toegestane snelheid (90 km per uur) is mijn inziens een goede zaak. Dat zou een uniforme, Europese regel moeten zijn.’

Praat mee

  1. r

    Zelf ondervonden reed 100 vrachtwagen voorbij en resultaat slingeren. Gelukkig vele jaren ervaring en toch was het raak. Heb eens nagedacht WAAROM was dit wel op mijn caravan een airco + op de zijde een luifel een automatische tv antenne. En een paar fietsen op de dissel.
    Waar is de airdinamica van deze caravan deze is niet meer aanwezig. Resultaat sneller slingeren bij de minste luchtverplaatsing .Mijn besluit ik rijd tussen de 80km en 90 km. En zelf meegemaakt een rijs naar Andalusië was ik maar 1 uurtje later op de plaats waar we bijeen kwamen

    Reageer
    0
    0
  2. B

    Ik kan me in de woorden van Jan Stam vinden.
    Ik behoor tot de 100km rijders maar alleen op lange stukken met rustig verkeer. Auto en caravan zijn goed opelkaar afgestemd en met bovag keur iedere 2 jaar voor de caravan. Auto wordt iedere 2 jaar vernieuwd.Uiteraad caravan met 100km goedkeurings certificaat. Maar je wil niet weten als ik jaarlijks naar Tsjechie rijd wat me met 100km of meer voorbij komt slingeren. Ik neem dan gepaste afstand.

    Reageer
    0
    0
  3. Mv
    Mary verberg

    Misschien dat er verschil moet zijn voor hoge caravancombi of lage vouwwagencombi. Zou mooi zijn als overal in Europa dezelfde snelheid mag. Dus 90 of 100 maar dan allemaal. Met keuringsrapport is goed idee.

    Reageer
    0
    0
  4. PK
    Peter van der Kruys

    Op autosnelwegen en autowegen mag met een aanhanger maximaal 90 km/u worden gereden, tenzij anders aangegeven. Op de gewone provinciale wegen, is de max. snelheid gelijk aan die van de solo auto, nl. 80 km/u tenzij anders aangegeven.
    Met meer dan 25 jaar caravanervaring vind ik persoonlijk 90 km/u een mooie snelheid. De kritische marge is ruim voldoende en je kunt het vrachtverkeer over het algemeen voor blijven en indien nodig inhalen. En waarom zou je harder gaan. Je hebt toch vakantie? De Duitsers zeggen het zo mooi: ” Eile mit Weile.

    Reageer
    0
    0
  5. C
    C.Liebrand

    Wanneer je 100 km per uur wilt rijden met een combinatie is dat prima, maar dan alleen wanneer je helemaal alleen op daarvoor bestemde weg zit.
    Aangezien dat bijna niet voorkomt is het beter om gewoon 85 a 90 km per uur te rijden, want je bent als een klein kind zo blij dat wanneer er iets gebeurd of je moet ingrijpen, dat je niet te hard gaat.
    ik heb al heel wat caravans op de kop zien liggen en alleen omdat ze veel te hard hebben gereden. Zelf ben je ook helemaal van slag als je zoiets tegen komt.
    Er zijn nu eenmaal weggebruikers die nergens rekening mee houden en als je daar mee geconfronteerd wordt….niet aan denken.
    Wanneer je de deur achter je sluit begint de vakantie en dat betekend rust, gebruik dat ook bij het rijden.
    Dus gewoon 85 km.per uur

    Reageer
    0
    0
  6. D

    Misschien moeten caravanbezitters ook eens kijken in het instructieboekje van hun caravanfabrikant. Bij de technische specificaties zie je de maximaal toegestane snelheid die de fabrikant stelt op grond van de toegepaste assen, remmen, banden, wiellagers en constructie van de opbouw ( ook zijwind-gevoeligheid voor echt grote caravans).
    Voor Knaus geld bijvoorbeeld: 100 km/uur. Dit is in de typegoedkeuring vervat. Harder rijden dan de fabrikant toestaat, zou dus evengoed kunnen beteken dat je als weggebruiker “nalatig bent”, mede weggebruikers in gevaar brengt en verzekeringstechnisch niet verzekerd bent………………

    Reageer
    1
    0
  7. rb

    ik vind het niet terecht dat er weer gezegd word als ik 90 rijd zit ik constant tussen de vrachtwagens.
    als u een navigatie heeft moet u eens her verschil van 90 op de teller van de wagen en 90 op de navigatie.
    als u 90 rijd op de teller van uw wagen rijd u geen 90 maar ongeveer 85.
    en dan is het inderdaad dat u tussen de vrachtwagens zit maar rijd u dan 92 of 93 heeft u daar geen last meer van of minder want ook in het vrachtverkeer zitten asociaal volk. ik durf dit als zelf vrachtwagenchauffeur te zeggen.
    maar de vrachtwagen mogen volgens de wet maar 80 en zijn de begrenzers afgesteld op 85 tot 87 km.

    Reageer
    0
    0
  8. wj
    will jonkers

    Ik sluit me helemaal aan bij het advies van 90 KMh. Jarenlange ervaring heeft me geleerd dat je ondanks een gevoel van “opschieten” nauwelijks tijdwinst kunt boeken bij hogere snelheid. Onze reis begint als we thuis vertrekken en de tijd speelt dus slechts een ondergeschikte rol, zelfs bij reizen naar Zuid Spanje of tot boven de poolcirkel.
    Naast het veiligheidsaspect lijkt me het brandstofverbruik ook niet geheel onbelangrijk. Ik zou zeggen kijk maar eens regelmatig op de tripcomputer, dan druk je het gaspedaal misschien iets minder diep in.

    Reageer
    0
    0
  9. RK
    Rem Koster

    Mijn vrouw en ik rijden al jaren naar Frankrijk en Spanje met onze caravan. Wat in die landen opvalt is dat je met de daar toegestane snelheid, toch “even” wat sneller op de plaats van bestemming komt. Meestal rijden we niet harder dan 100 km/u en dat bevalt prima. Inderdaad moet de caravan in combinatie met de auto wel “in orde” zijn. Maar dat heeft niets te maken met de toegestane snelheid. Dat valt onder een andere catagorie. Als we terugkomen in Nederland valt het rijden met max. 90 km/u wel een beetje tegen. Schiet niet op voor je gevoel. En je rijdt constant tussen die vrachtwagens, die ook vaak nog eens gaan inhalen. dan zit je er helemaal tussenin. Is geen lekker gevoel. Voor ons mag hier in ons brave landje ook de snelheid met caravan naar 100 km/u. Uiteraard afhankelijk om wat voor weg het gaat.

    Reageer
    1
    0
  10. rb

    ik zelf vind 100 een mooie snelheid.
    dan rijd je het vrachtverkeer niet in de weg.
    ben zelf vrachtwagenchauffeur en vind het soms lastig om met het vakantie verkeer mee te gaan. vooral in de bergen hier rijden caravan combinaties die hier niet thuis horen. de wagens zijn te licht en de caravan te zwaar. het zijn vooral de mensen die met het hoog seizoen met vakantie gaan. deze mensen gaan op vrijdag aan het einde van de middag rijden en rijden dan de hele nacht door en dit met 0% ervaring.
    neem nu de oudere die zijn goed bezig zijn ook tijdens de rit al op vakantie.
    wat is het nu de wagen te licht en de caravan te zwaar ze gaan een vrachtwagen voorbij net voor een klim maar dan zacht de snelheid weg maar de vrachtwagen mag op de meeste plaatsen in Duitsland niet inhalen maar hebben nog wel kracht over en moet noodgedwongen achter de caravancombinatie blijven.
    sommige weg gebruikers snappen niet dat een vrachtwagen wel 50 ton kan wegen en als hij dan tijdens een klim snelheid moet terug nemen duurt het lang voor deze weer op snelheid is.
    dus mijn voorstel is geef elkaar de ruimte en werk goed samen hierdoor zijn er twee mensen heel blij de vakantievierders komt ontspannen op zijn vakantieplek aan en de vrachtwagen chauffeur is op tijd bij klant of nog liever thuis.
    want hou vooral hier rekening mee een vrachtwagenchauffeur is aan de wet gebonden. dat is 4,5 uur rijden 0,45 rust en dan weer 4,5 uur rijden.
    het komt dan voor dat als wij een plekje zoeken op de parking er geen plaats is.
    daarom ik ga zelf nooit overnachten op een parkeerplaats langs de snelweg die zijn voor de vrachtwagenchauffeurs. zelf overnacht ik altijd op een camping.
    voordelen rustig want je bent ten slotte op vakantie en veilig.

    Reageer
    2
    0
    1. M
      MULTIGRIF

      Hai Rik, er zijn gelukkig ook wijze mensen achter het stuur, maar ja, ook jij bent
      geen gelegenheids vakantie chauffeur…….. met haast ,.. Bravo,collega………..multigrif.

      Reageer
      0
      0
  11. GB
    Gertjan Bakker

    Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik al jaren onze caravan met een bus met dubbelcabine mag trekken. Overwicht, is in dit geval, zo belangrijk. Ik zou niet graag die kiele.. kiele combinaties willen rijden. Ook niet met stevige trekkers, het blijven voertuigen voor personen vervoer. 120-130 km is belachelijk met een personen combinatie. Als de caravan uitbreekt is het gedaan met de koopman. Mijn bus weegt 2000 kg en mijn caravan 1300 kg. Je kan rekenen wat je wil. Er is er maar een de baas en dat is de bus.

    Reageer
    0
    2
    1. M
      MULTIGRIF

      Gertjan wat een wijze woorden…dat meen ik echt.. wanneer je denkt dat je de
      baas over de combinatie bent….is dat het moment om goed op je tellen te passen, Dat is onkunde en overmoed. ……………………………………………………………multigrif.

      Reageer
      0
      0
  12. YB
    Yf Bauweraerts

    Ik kan Joop alleen maar bijtreden dat in de meeste gevallen 90km/u een meest veilige snelheid is, en je voldoende met het vrachtverkeer meekan.
    Indien het verkeer dit toelaat is 100km/u ook nog geschikt om veilig je vakantiebestemming te bereiken. Trouwens vanaf de moment dat we vertrekken zijn we al in vakantiestemming en de reis maakt hier deel vanuit.
    Tevens mag je met een MTM hoger dan 3500kg maar 90km/u, in Nederland kan je uiteraard je MTM laten aanpassen in België kan dit niet.
    Ik huiver als ik lees dat iemand tegen 120-130km/h ervandoor zoeft met zijn caravan, wil ik wel eens zien wat er gebeurd als die persoon een noodstop moet maken!

    Reageer
    0
    0
  13. HS
    Herman Schalkwijk

    Pas je aan aan het vrachtverkeer en haal zo min mogelijk in. In tijd maakt het weinig uit.

    Reageer
    0
    0
    1. M
      MULTIGRIF

      Herman ik weet niet hoe oud je bent maar er klinkt meer levenswijsheid uit dan van vele mensen met haast… multigrif

      Reageer
      0
      0
  14. LJ
    L. de Jong

    snelheid gelijk aan de gemiddelde snelheid van het vrachtverkeer vind ik ideaal.

    Reageer
    0
    0
    1. M
      MULTIGRIF

      Met voldoende tussen ruimte zodat je automotor voldoende rijwind krijgt
      ( heeft niet alleen je koelsysteem nodig maar ook b.v. je dynamo)
      kun je veel rustiger en ontspannen op je bestemming aan komen.
      De snelheid van die vrachtwagen is prima, en daar zitten,,ervaren” kilometer vreters
      achter het stuur die niet perse op de natuur willen letten en geen ……..kinderen
      achterin hebben. Niets mis met 85 tot 90 km/uur multigrif

      Reageer
      0
      0
  15. S
    S.Buijten

    Afhankelijk van de auto die de caravan moet trekken en uiteraard de caravan en de omstandigheden probeer ik altijd tussen de 110-130 te rijden. Echter alleen daar waar het kan. Anders is 90-110 een prima snelheid. Wanneer de combinatie niet lekker rijdt stoppen we om e.e.a. te verplaatsen net zo lang totdat de goede gewichtsverdeling gevonden is. Het zal duidelijk zijn dat wij veelal in Frankrijk op vakantie zijn. Daar zijn deze snelheden toegestaan.

    Reageer
    0
    0
    1. M
      MULTIGRIF

      Die Maximumsnelheid is wettelijk toegestaan, helaas, want ,,vakantie Chauffeurs”
      kennen hun eigen auto onder ,,normale omstandigheden” misschien, maar zoals ik
      eerder vermeldde word het rijden met zo’n combinatie onder die omstandigheden
      door de meesten enorm onderschat. Behalve uit landen met slechte wegen is
      Frankrijk het land waar we de meeste gecrashte caravans vandaan moeten halen
      Wat hebben we toch een haast, een uur ,,tijd winst” op een dag, wat win je daar nou werkelijk mee? multigrif

      Reageer
      0
      0
  16. A
    A.J.Gerlich

    Ik kan mij de kanttekening van Joop Stam wel voorstellen. Er zitten tijdens het seizoen heel wat caravans op de weg die zo uit de stalling zijn gehaald zonder dat er onderhoud aan is gedaan vaak met auto’s die de caravan die er achter hangt maar net kan trekken. Om over de belading van sommige caravans maar niet te spreken.

    Toch ben ik ook van mening dat het snelheid verschil met vrachtwagens te klein is voor een goede doorstroming. De huidige 90 Km die nu mag wordt ook door de meeste vrachtwagens gereden. Een andere optie is strenger controleren op de snelheid van vrachtwagens.

    Ik zou wel pleiten voor een technische keuring voor caravans die 100 mogen rijden zo als in Duitsland, maar dan zonder die belachelijke grote stikker die je op de caravan moet plakken.

    Reageer
    0
    0
    1. wr
      w de ruiter

      “Toch ben ik ook van mening dat het snelheid verschil met vrachtwagens te klein is voor een goede doorstroming. De huidige 90 Km die nu mag wordt ook door de meeste vrachtwagens gereden. Een andere optie is strenger controleren op de snelheid van vrachtwagens.”

      als de snelheid van een vrachtauto en een auto met caravan het zelfde is ( 90 km/h ) waarom is er dan geen goede doorstroming? volgens mij is het inhalen met een caravan met een snelhedenverschil van +/- 10 km/h een veel grotere hinder voor de doorstroming dan op de goede afstand met het vracht verkeer “meerijden”.
      en laten we nu eens ophouden met het eeuwige gezeur van het strenger controleren van een ander zijn snelheid en gewoon eens met zijn allen op een veilige manier gebruik maken van de weg.

      Reageer
      0
      0
      1. gp
        gommé paul

        Ik vind 90km/u samen met de vrachtauto’s ideaal;
        Men moet weinig voorbijsteken en dus hindert men geen andere weggebruikers.
        Ik merk wel dat heden ten dage veel camion harder rijden dan 90.
        Trouwens word 90km/u in Duitsland niet oogluikend toegestaan,want met 80km hindert men toch te veel het verkeer lijkt me.

        Reageer
        0
        0
  17. DB
    Dick Bouwman

    M,
    Ik vind 100 km/p.uur – met 100 km sticker – wel prettig rijden op de Duitse autobahn.
    Dat zegt niet dat ik altijd die snelheid rijdt maar het is wel prettig dat als je boven
    de 80 km per uur rijdt je niet telkens uit hoeft te kijken dat de autobahn politie in de buurt rijdt.
    Ik vindt wel dat de auto/caravancombinatie het wel “aan moet kunnen!”
    En……….uiteraard de de chauffeur ook!!

    Reageer
    0
    0
  18. m

    Ik vind 100km een mooie snelheid ,je blijf wakker .En je heb dat gezeur van de vracht auto,s niet. EN de auto,s van tegen woordig is zo uit gebreid met aperatuur dat t verantwoord is.Met abs ezv,dus geen oude rem trommels meer,en we leven niet meer in de jaren 60 —–70 meer dus 100km mooie snel heid ik rij al 1977 met de caravan altijd met 100km en geen schade gemaakt ik ben nu 67 jaar.Maar je moet je wel aanpassen dat is belangrijk.

    Reageer
    0
    0
    1. D

      Of je met een combinatie auto/caravan veilig 100 km/u kunt rijden is niet alleen afhankelijk van ABS of andere elektronica zoals ATC maar in 1e instantie van de combinatie zelf. 100 km/ uur over de autobaan rijden met een bus van 2010 kg leeggewicht en een caravan van 1500 kg is een goede combinatie omdat het trekkende voertuig genoeg overgewicht heeft als de caravan mocht besluiten zijn eigen koers te gaan rijden. Remmen van de caravan gebeurd immers nog steeds overwegend door een oplooprem. Dat wil zeggen, de caravan remt doordat hij tegen de trekhaak duwt en hiermee de remmen van de caravan in werking zet. Dat overgewicht van het trekkende voertuig is niet alleen van belang bij het remmen maar ook in de bergen op doorgaans bochtige wegen. Je wilt toch niet bij een afdaling door je caravan van de weg geduwd worden omdat de combinatie niet recht staat………….Met de huidige lichte automobielen zou de ontwikkeling van autonoom geremde caravans en aanhangers een goede ontwikkeling zijn.

      Reageer
      1
      0
    2. BO
      Bart Ooms

      Ik ben ook wel voor 100 km/h maar ben het daarnaast volledig eens met wat Joop zegt. Verder wil ik nog even reageren op meneer of mevrouw Mulder: ABS, ESP en overige elektronische veiligheid zorgen er niet voor dat een auto-caravan combinatie niet in een slinger kan raken. Eenmaal aan het slingeren zorgt een lagere snelheid ervoor dat je er hopelijk weer uit komt zo niet, dan kan de elektronica de wetten van de natuurkunde nooit de baas. Dus vertrouw er nooit blind op dat elektronica alles maar oplost.

      Reageer
      0
      0
      1. M
        MULTIGRIF

        Wanneer je combinatie toch in de slinger beland, even buiten beschouwing laten
        of je de waarschuwingen van de combinatie niet of te laat onderkende, en je wilt afhankelijk van de snel afname die je wilt of nodig is gebruik maken van je remmen,
        zorg er dan voor dat je dit stoots gewijs doet en alleen dan wanneer de combinatie in lijn is,dus Recht achter elkaar. Je voorkomt hiermee dat het slingeren heftiger
        word of haaks op elkaar komen te staan. Het gaat vlugger dan je denkt en je komt er wellicht nooit achter wat de oorzaak was. multigrif

        Reageer
        0
        0

Praat mee: 100 of 80 kilometer per uur?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht

Confidental Infomation