ACSI FreeLife

Menu

Testrit: Malibu I 430

Carthago bouwt zijn relatief goedkope zustermerk Malibu steeds verder uit. Hoe dat uitpakt, is te zien aan de gloednieuwe integraal, de I 430. ACSI FreeLife ging er mee op pad voor een korte testrit.

Auteur
ACSI Peter Parker
Datum
ReactiesReageer
Malibu I 430

Signalement

Merk
Malibu
Model
I 430
Onderstel
Fiat Ducato 2,3 l met een vlak chassis
Testjaar
2018
Gewicht
Max. toelaatbaar totaalgewicht 3.500 kg
Basisprijs
€ 89.054

Buscampers, halfintegralen en integraalcampers van Malibu ronden het aanbod van Carthago naar beneden af. Het moederbedrijf legt er de nadruk op dat het dochtermerk, waarvan de producten eveneens in de Sloveense Carthago-fabriek in Odranci worden vervaardigd, aan de bedrijfseigen hoge kwaliteitsstandaarden voldoen. De Malibu rolt dan ook met een hoogwaardige en houtvrije opbouw van de band. De bovenkant van het dak evenals de boven- en onderkant van de onderste bodemplaat zijn van vezelversterkte kunststof sandwichpanelen, de zijwanden en de achterwand van aluminium-sandwich.

Vorstbestendig

In plaats van schroeven, die als koudebruggen werken, kozen de ontwerpers voor gelijmde vormprofielen. De isolatie is van RTM-schuim met gesloten cellen die geen water opnemen. Een ander sterk punt is dat de Malibu een doorlopende en verwarmbare dubbele bodem heeft, die de daarin geplaatste watertanks beschermt tegen vorst in de winter.

De I 430 is met zijn lengte van 6,95 meter en een prijskaartje van € 89.054 nieuw in het programma. Hij behoort tot de herziene en geoptimaliseerde generatie Malibu’s die niet alleen opvalt door het antraciet- en goudkleurige exterieur, maar ook door de nieuwe achterkant met opbouwpanelen waardoor eventuele reparatiekosten lager uitvallen. Een achterspoiler en een nieuwe bumper completeren de nieuwe Malibu-look. De schoonwatertank is met 10 liter vergroot tot 120 liter en nu ook in de dubbele bodem geplaatst. De bergruimte in de dubbele bodem kun je voortaan niet alleen beladen via luiken aan de binnenkant, maar ook via een grote klep aan de buitenkant.

Malibu I 430De uit meerdere delen bestaande achterkant is modern van vorm en reperatievriendelijk. 

Tijdloos en solide

Binnenin munt de Malibu I 430 uit door een tijdloos, stijlvol en solide interieur dat tijdens het rijden nauwelijks piept of knarst. De goed doordachte indeling van de I 430 zorgt voor veel bewegingsvrijheid. De 82 centimeter brede eenpersoonsbedden laten zich snel en makkelijk ombouwen tot een groot dubbel bed. Je moet daarvoor de op rails lopende traptreden 33 centimeter naar voren trekken en een matrasdeel in de tussenruimte plaatsen.

Onder de bedden biedt een royale garage (220 x 137 x 118 cm) ook plaats aan grote spullen. Twee kasten (beide 80 x 112 x 48 cm) bieden ruimte voor de garderobe van maximaal vier reizigers. Deze kasten zijn heel goed toegankelijk doordat je het voeteneinde van beide bedden omhoog kunt klappen; je hoeft hiervoor niet op je knieën.

Malibu I 430De eenpersoonsbedden kun je ombouwen tot een groot dubbel bed.

De in de lengterichting geplaatste keuken (100 x 60 cm) heeft een driepits gasstel met elektrische ontsteking, veel bergruimte en een grote spoelbak met een doorsnede van 38 centimeter. Een van de halfronde afdekplaten van de spoelbak – beide kunnen ook als snijplank of dienblad fungeren – past in een houder aan de wand en je kunt er dan het nodige op kwijt.

De grote toiletruimte (113 x 92 cm) heeft een douchecabine (met een doorsnede van 72 centimeter) en twee waterafvoeren. Een grote kunststof spiegel boven de wasbak laat de ruimte groter lijken. De toiletruimte heeft verder een stevige deur met een goed slot en een metalen deurklink.

Zitgroep

Het grote en centraal geplaatste tafelblad (93 x 68 cm) is in alle richtingen verschuifbaar. De zitgroep van deze integraal bestaat uit een L-vormige bank, een zitplaats in de lengterichting en draaibare voorstoelen. De goed gevormde twaalf centimeter dikke kussens van de zitplaatsen zijn erg comfortabel. Doordat de zittingen een diepte van 47 centimeter hebben, krijgen je bovenbenen een prettige ondersteuning als je zit, wat het zitcomfort nog vergroot. Boven de stoelen in de stuurcabine hangt een handmatig, maar makkelijk te bedienen hefbed (195 x 160 cm) waar twee reizigers goed in kunnen slapen. De omvangrijke standaarduitrusting van de Malibu (zie kader) zorgt voor nog veel meer pluspunten van de nieuwe I 430.

Malibu I 430Zowel vanbinnen als vanbuiten valt de Malibu I 430 op door zijn moderne ontwerp. De bewegingsvrijheid binnen is eveneens een sterk punt.

Conclusie

Testredacteur Juan Gamero: “De nieuwe Malibu I 430 is solide en goed gebouwd. Bovendien munt hij uit door een verwarmbare dubbele bodem, stijlvol en degelijk interieur en tal van nuttige details. Hij biedt veel bewegingsvrijheid, bergruimte en heeft een doordachte standaarduitvoering met bijvoorbeeld een breed hefbed. Daarmee heeft de Malibu I 430 een goede prijs-kwaliteitsverhouding.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Malibu I 430 liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Testrit Malibu I 430