Signalement
- Merk
- Morelo
- Model
- Palace 88 LE
- Onderstel
- Iveco Eurocargo 75
- Testjaar
- 2015
- Gewicht
- Max. toelaatbaar gewicht 7490 kg
- Basisprijs
- 227900
Een Iveco Daily of Eurocargo in combinatie met Morelo? Welke van de twee een gouden duo is, wijst onze test uit. Wie weet kom je wel tot de conclusie dat je je huis inruilt voor een paleis op wielen.
Iveco Daily of Eurocargo?
Bij Morelo is tot nu toe de Iveco Daily met het Maier-chassis in de gewichtsklasse tot net iets meer dan 7000 kilogram onbetwist de eerste keus gebleken. Maar de Iveco Eurocargo is ondanks het prijsverschil van ongeveer € 46.000 al even een serieus alternatief.
Zo biedt de Iveco de automatische transmissie (Agile) alleen in de zwakkere 170 pk versie aan. De Eurocargo levert met automatische zestrapsautomaat van ZF 280 Nm meer koppel dan de sterkste Daily. De automaat is gekoppeld aan de overmaatse viercilinder: met een cilinderinhoud van 4,5 liter heeft de Eurocargo 50 % meer inhoud dan de motor van de Daily.
De prestaties: 210 pk en een maximaal koppel van 750 Nm bij net iets meer dan 1000 rpm. Hoe houdt de € 227.900 kostende Morelo Palace 88 LE op Eurocargo-basis zich met zijn grote viercilinder op reis naar Normandië?
Morelo Palace; start de motor
Wie de motor start denkt eerst dat het een scheepsmotor is. Als de grote Morelo eenmaal in beweging is, lijkt het motorgeluid eerder op een sonore brom. De transmissie houdt de motor op een toerental tussen de 1000 en 1500 rpm. Het is bijna nooit nodig dat de bestuurder handmatig ingrijpt. Indien nodig kan dit zonder problemen met de grote hendel aan het stuurwiel waar ook nog andere functies mee kunnen worden bediend.
Dat 7,5 ton gewicht met 210 pk geen prestatiekanon is, staat buiten kijf. Maar meekomen in het dagelijkse verkeer is geen enkel probleem en als de autosnelweg bergop gaat, laat de Morelo bijna alle vrachtwagens achter zich. Een Daily met 205 pk diesel voelt met zijn lager koppel minder soeverein aan.
Welk basisvoertuig heeft de voorkeur van ons testkoppel? Je leest het in het 1-2015 nummer van ACSI FreeLife.