Signalement
- Merk
- Hymercar
- Model
- Cape Town
- Onderstel
- Volkswagen T5
- Testjaar
- 2014
- Gewicht
- Max. toelaatbaar gewicht 3000 kg, laadvermogen circa 650 kg
- Basisprijs
- 69990
Ontwerp
Het was het ontwerp van een bestelauto waarmee Hymer in 1961 de hoeksteen van het bedrijf legde. Met het ontwerp voor de Hymercar heeft de fabrikant het concept opnieuw uitgevonden. Deze keer op basis van de populaire Volkswagen T5.
Op de Duitse markt deed het ontwerp nogal wat stof opwaaien. De Duitse markt was kritisch. Welk doel heeft men voor ogen? Waarom zou de T5-klantenkring een Hymer willen? Hoe moest een Hymer, die uiteindelijk Hymercar zou worden genoemd, eruit zien zodat de selecte groep Volkswagenfans het zouden accepteren? Waar zou de Hymercar zich willen aansluiten in de markt van buscampers en waarom?
Eigenwijs trok de fabrikant zijn eigen plan en brak met de klassieke interieurbouw van een buscamper.
Interieurindeling
Ontwikkelaar Rainer Buck zag bijvoorbeeld af van de klassieke slaapbank. Achter wilde hij een doorgang, vandaar de stoelen. Een of twee stoelen aan de linkerkant en een derde aan de schuifdeurkant. Deze is optioneel verkrijgbaar en zit vast aan de keuken en is uitneembaar.
Aan de achterkant de keuken en een kastenwand. Klaar. Het is een concept, dat in het hoofd van Buck is ontstaan omdat hij een actieve levensstijl heeft en zijn mountainbike graag meeneemt in zijn camper.
De Cape Town is vooral ongewoon. Hij lijkt bij de eerste indruk krap. Maar toch is de interieurindeling van de T5 wonderbaarlijk. Er zijn drie volwaardige zitplaatsen beschikbaar met de mogelijkheid om voor de belading gebruik te maken van de volledige lengte en hoogte van het voertuig.
In het januari nummer van ACSI FreeLife lees je meer over de Hymercar Cape Town. Ook vind je de plus- en minpunten volgens het testkoppel.