ACSI FreeLife

Menu

Hymer Exsis-t op Mercedes-basis

Als je de Hymer Exsis-t camper niet op de gebruikelijke Fiat Ducato bouwt maar op het chassis van een Mercedes Sprinter, dan krijg je een bijzondere mix.

Auteur
MPS
Datum
ReactiesReageer

Signalement

Merk
Hymer
Model
ML-T 580
Onderstel
Mercedes Sprinter
Testjaar
2014
Gewicht
Totaalgewicht 3500 kg
Basisprijs
78575

Halfintegralen op basis van een Mercedes Sprinter zie je amper. Nog zeldzamer is de combinatie met een smalle opbouw. De meeste van deze zogenaamde ‘vans’ zijn gebouwd op een FiatDucato, zoals de Hymer Exsis-t. Deze camper wordt nu ook geleverd op een chassis van Mercedes, met modelnaam ML-T.

Tractie en weggedrag

De achterwielaandrijving van de nieuwe combinatie belooft een uitstekende tractie en een goed weggedrag. Aangezien een camper op een Mercedes-onderstel iets meer de neiging heeft om in bochten over te hellen, heeft Hymer-partner Goldschmitt dikkere stabilisators ontwikkeld om dat te voorkomen – zonder dat dat ten koste van het rijcomfort, uiteraard.

De ML-T is net iets hoger dan de Exsis-t (2,90 versus 2,77 meter), wat komt door het hogere onderstel. De breedte is wel hetzelfde (2,22 meter). Er zijn twee modelvarianten, beide 6,95 meter lang. Bij de ML-T 580 heb je de keus uit hoog- of laaggeplaatste eenpersoonsbedden langs de wanden. Onder hoge bedden past een garage, bij lage bedden heb je meer bewegingsvrijheid.

Ruimte in de Hymer ML-T 580

In de keuken zorgt een smallere koelkast voor meer speelruimte met de indeling. Naast deze nieuwe Thetford Smart Tower is zo nog plaats voor een kledingkast. Een tweede kledingkast bevindt zich onder het rechter bed. Bij de ML-T 560 zit de – grotere – kledingkast onder het dwarse bed achterin.

Behalve de bedden zijn de twee modellen identiek. Links de toiletruimte en zitbank, rechts de deur (met 60 centimeter breder dan bij de Exsis-t) en de compacte keuken. Drie gaspitten en een elektrische kookplaat zijn beschikbaar tegen meerprijs. De vuilwatertank wordt trouwens ook elektrisch geleegd – iets wat Hymer voortaan in alle modellen zal verwerken.

© MPS 2014
Tekst: Dominic Vierneisel
Foto: Michael Hahn, Rolf Nachbar