ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Chausson X550 Exclusive Line

Een buscamper of toch een halfintegraal? Als je voor deze keuze staat, is de gloednieuwe Chausson X550 Exclusive Line (ook bekend als de X550 Combo) misschien wel het antwoord. ACSI FreeLife stelt deze opvallende nieuwkomer aan je voor.

Auteur
Sander Cox
Datum
1
1
ReactiesPraat mee
Chausson X550 Exclusive Line

Signalement

Merk
Chausson
Model
X550 Exclusive Line
Onderstel
Fiat Ducato 2.3 Multijet met origineel verlaagd chassis
Banden
Voor/achter: 225/75 R16 CP
Testjaar
2021
Gewicht
Maximum gewicht: 3.500 kg; rijklaar gewicht: 2.700 kg, trekgewicht geremd/ongeremd: 2.000 kg/750 kg
Basisprijs
€ 76.950

Buscampers zijn smal, handzaam en variabel, maar vaak niet ideaal voor gebruik in de winter. En van die grote schuifdeur moet je houden. Halfintegraalcampers zijn daarentegen vaak goed geïsoleerd en dus wel bruikbaar in de winter. Ze bieden een ruimtelijker gevoel, maar zijn wel wat logger. En ze zijn niet echt geschikt om je auto te vervangen.

Geen vast bed maar een hefbed

De gloednieuwe X550 Exclusive Line van Chausson probeert een brug te slaan tussen deze twee soorten campers. Het is feitelijk een halfintegraal, maar wel eentje van slechts 210 centimeter breed en 599 centimeter lang. Hij heeft wel vier zitplaatsen, vier slaapplaatsen en een toiletruimte achterin over de hele breedte. Dat kon Chausson voor elkaar krijgen door af te zien van een vast bed en in plaats daarvan een elektrisch hefbed te monteren boven de Franse zitgroep waarin je tegenover elkaar zit. Die zitgroep kan ook nog eens worden omgebouwd tot bed.

Veel uitrusting

De basisprijs van de Chausson X550, die vanaf het najaar van 2021 verkrijgbaar zal zijn in de aantrekkelijk uitgeruste introductievariant Exclusive Line, bedraagt € 76.950. Chausson is een merk van de Franse Trigano Groep, en de camper zal zoals gebruikelijk bij het concern dus ook in een vergelijkbare variant worden aangeboden onder de merknaam Challenger als de X150.

Chausson X550 Exclusive LineHet is bijna niet te geloven dat de Chausson X550 Exclusive Line slechts 599 centimeter lang is. De grote Franse zitgroep biedt plaats aan maximaal zeven personen.

Prototype

Voor deze proftest hadden we de beschikking over een prototype van de Chausson X550. Sommige details zullen nog veranderen voordat de productie dit najaar van start gaat. Zo zullen bijvoorbeeld alle aan klanten geleverde X550’s zijn gebouwd op basis van de vernieuwde Fiat Ducato, maar het prototype is nog gebaseerd op de huidige Ducato. Van buiten is deze Chausson een blikvanger: korte overhang achter en een opbouw die nauwelijks breder is dan de stuurcabine. Bovendien is de camper opvallend afgewerkt in wit met zwarte contrasten.

Nieuwe dakopbouw

De constructie van de Chausson is niet houtvrij, maar wel ontworpen om lang mee te gaan. Houten latten worden gebruikt waar ze nodig zijn als ankers voor schroefverbindingen. Op andere plaatsen gebruikt Chausson stroken PU-hardschuim als versteviging van de opbouw. De bodemplaat van vezelversterkte kunststof sandwich is maar liefst 63,5 millimeter dik, het dak is ook van dat materiaal en 54,5 millimeter dik. De zijwanden van vezelversterkte kunststof sandwich zijn 30 millimeter dik. De Fransen gebruiken waterafstotend XPS als isolatiemateriaal.

Nieuw in de camperindustrie is de dakopbouw boven de stuurcabine. Deze is van een thermohardend materiaal dat onder lage druk en bij lage temperatuur in matrijzen wordt gegoten en vervolgens uithardt. Het materiaal is ongevoelig voor temperatuur, slagvast en lichter dan een vergelijkbaar deel van vezelversterkte kunststof.

De goed isolerende ramen in kozijnen zijn standaard, net als het raam in de dubbel vergrendelende toegangsdeur, die is aangesloten op de centrale vergrendeling. Er zit geen enkele optie in de testcamper van de speciale Exclusive Line introductieversie. Of het nu gaat om een dieselmotor met 140 pk, airbags voor de bestuurder en de passagier, airconditioning in de bestuurderscabine, een elektrisch hefbed, een hordeur of een DAB+ autoradio met navigatiesysteem en achteruitrijcamera, alles is standaard aan boord.

Interieur

Binnenin is de X550 aanzienlijk ruimer dan zijn compacte uiterlijk doet vermoeden. De stahoogte onder het hefbed is slechts 180 centimeter, maar dat went snel en de rand van het hefbed is mooi afgerond voor het geval je je hoofd toch een keer stoot. En als je eenmaal in de comfortabele zithoek hebt plaatsgenomen, stoort de iets geringere hoogte helemaal niet.

Het stevige meubilair is modern vormgegeven. Of je het keukenblok in lichte houtlook met zwarte handgrepen daar goed bij vindt passen, is een kwestie van smaak. De ronde decoraties op de zijwand en bij de ingang maken het interieur lichter, en de gebruikte spiegels en kurken cirkels kunnen ook praktisch worden gebruikt. Chausson herhaalt het cirkelthema nog eens met de ledverlichting op het plafond.

Zeer doordacht is de combinatie van de schuifdeur en de deur van de toiletruimte. Hoewel deze camper geen verhoogde vloer heeft, is de vloer in het woongedeelte traploos. Alleen in de stuurcabine is een opstapje van 14 centimeter nodig.

Slapen en zitten

Het belangrijkste bed in de Chausson is het hefbed, dat je gemakkelijk elektrisch op elke gewenste hoogte kunt instellen door de schakelaar op het keukenblok te bedienen. Het bed kan je dan betreden met of zonder de hangladder. Twee vergrendelingshendels op de ladder voorkomen dat hij onbedoeld losraakt.
In het prototype van de X550 was het ligcomfort op het hefbed best gemiddeld: de 9 centimeter dikke matras is te zacht zodat je de latten van de houten lattenbodem al snel voelt.

Bovendien kunnen de latten al met lichte druk van je hand op de bodemplaat van het hefbed worden gedrukt, wat ten koste gaat van de verende werking. Voor een extra slaapplaats in een camper met vaste bedden zou het ligcomfort nog acceptabel zijn. Maar het is het hoofdbed en daarvoor zou Chausson een beter matras moeten gebruiken en een andere bodem in plaats van de houten latten.

Vierpersoons

Het ligcomfort van de tot bed ombouwbare zitgroep is echter goed. De ombouw gebeurt door met een druk op de knop de tafel elektrisch te laten zakken en de zitkussens en twee grote – nogal lompe – extra kussens erop te leggen. Overdag worden deze opgeborgen in de kast voor de toiletruimte, die van binnen en buiten toegankelijk is. Dit is echter ook de enige bruikbare opbergruimte voor kampeermeubelen.

Chausson Exclusive Line X550_hefbedHet elektrische hefbed van de Chausson X550 kan op elke hoogte worden gestopt en kan met of zonder hangladder worden gebruikt. In het prototype is de matras nog vrij zacht en de lattenbodem eronder zou wat steviger mogen zijn.

De zitgroep biedt aan zeven personen een comfortabele zitplaats. De kussens zijn aangenaam stevig en goed aangepast aan het lichaam. De rugkussens die je met magneten aan de wand kunt bevestigen, is een goede vondst. Chausson zou de tafel in de serieproductie wel iets meer naar het midden van de gang moeten verplaatsen. In het prototype krijg je je voeten nauwelijks tussen de stoel en het tafelonderstel op de zitbank aan de bestuurderszijde.

Om de toegang tot de draaibare cabinestoelen te vergemakkelijken, kan het tafelblad in de lengterichting worden neergeklapt. In een handomdraai kunnen beide zitbanken worden omgebouwd tot een comfortabele zitplaats in rijrichting met een driepuntsveiligheidsgordel en in hoogte verstelbare hoofdsteun. Samen met de ombouwbare zitgroep maakt dit de Chausson X550 tot een vierpersoons camper.

Keuken en toiletruimte

De keuken heeft een aangenaam groot werkblad, dat kan worden uitgebreid met een verzonken vouwplank. De tweepitskookplaat is ook geschikt voor grotere pannen. De koelkast is met een volume van 139 liter ook groot genoeg, maar de opbergruimte in de keuken is een beetje krap als je met z’n vieren op pad bent. Dat komt door de schoonwatertank, die een deel van de keukenonderkast in beslag neemt. Een ledstrip verlicht de keuken goed.

De toiletruimte is zonder twijfel een hoogtepunt van de Chausson X550 Exclusive Line. Hij neemt de hele breedte van de achterkant in beslag en biedt veel ruimte. Je klapt de een grote wastafel uit de spiegelwand annex cosmeticakast boven het draaibare toilet.

Om te douchen trek je een lamellendeur om je heen en heb je ook hier genoeg
ruimte. En je hebt de mogelijkheid om de soepel werkende houten schuifdeur te sluiten als je naar het toilet gaat, of de deur van de grote kledingkast ongeveer 100 graden te openen waarmee de hele achterzijde wordt gescheiden van de keuken. Zo creëer je een kleedkamer voor de toiletruimte. De kledingkast zelf heeft royale afmetingen en heeft een kledingstang en acht linnenvakken.

Chausson Exclusive Line X550_achteraanzichtHet achteraanzicht van de Chausson X550

Conclusie Chausson X550

Testredacteur Matias Piontek: “Een camper van 599 centimeter lang met een grote Franse zitgroep en bovendien een grote toiletruimte. De nieuwe Chausson X550 lijkt van binnen groter dan van buiten. Het wordt mogelijk gemaakt door het elektrische hefbed. Als je met vier personen in wilt reizen, kun je de zitgroep ombouwen tot extra bed en gebruikmaken van de stabiele zitbanken met driepuntsveiligheidsgordel die je om kan bouwen tot stoelen.

Maar er is wel een klein probleem: de slim ontworpen, compacte Chausson biedt meer laadvermogen dan bergruimte. Het enige grote opbergvak, dat ook van buitenaf toegankelijk is, wordt grotendeels in beslag genomen door de twee grote extra kussens van de zitgroep als je met vier onderweg bent. Dan heb je geen opbergruimte meer voor kampeermeubels. De Chausson X550 is echter wel voorbereid voor een fietsendrager achterop. Misschien kan hier in de toekomst een bagagebox worden gemonteerd.”

Verkrijgbaarheid

De Chausson X550 Exclusive Line is o.a. verkrijgbaar bij Hazenberg Campers in Scheemda (Groningen).

Meer campertests

ACSI FreeLife heeft door de jaren heen al aardig wat campers getest. Benieuwd welke kampeerauto’s er nog meer zijn binnenstebuiten gekeerd. Kijk dan zeker even verder op deze website door op het kopje Campers én vervolgens Tests te klikken.

Praat mee

  1. JZ
    J van Zwam

    Klop dat deze leverbaar is voor 59000 eur

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Proftest: Chausson X550 Exclusive Line

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht