Antwoord van Joop:
Meneer Van den Eijkel mist helemaal niks. Zoals ik meerdere malen heb gezegd, moet je rekening houden met de volgende punten.
De autofabrikant stelt naar eigen inzicht de maximaal te trekken massa vast. De maximum bovengrens wordt bepaald door de hellingtrekproef. Commerciële en andere overwegingen kunnen aanleiding zijn om onder het maximum te blijven. Per type, bouwjaar en voortschrijdend inzicht kan de maximaal te trekken massa veranderen.
Typeplaatje maximaal toelaatbare kogeldruk
De op het kentekenbewijs aangegeven ‘maximaal te trekken massa’ is maatgevend bij een controle onderweg. Zaak is dus om bij aankoop deze waarden heel goed te controleren en te kijken of dat de specificaties nog binnen het wensenpakket liggen. Het typeplaatje van de voor deze auto gemonteerde en goedgekeurde trekhaak geeft onder de letter S de maximaal toelaatbare kogeldruk.
Of de auto geschikt is om de maximale disseldruk te benutten en de maximaal toegelaten massa veilig te trekken, hangt van een aantal bijkomende factoren af. Allereerst is de balans tussen de beladen trekauto en geladen caravan cruciaal. De massa caravan mag niet meer dan 75-80 procent van de geladen trekauto bedragen. Ten tweede kan te hoge disseldruk plus belading in de kofferbak de voorwielen zover ontlasten dat dit negatieve invloed heeft op de besturing en de wegligging.
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.