Vraag van Jan Jelle de Hoog uit Nijmegen:
Heeft chiptuning ook nut bij een vijf jaar oude camper (Bürstner Aviano i 728 G op basis van Fiat Ducato)? Zo ja, waarom worden campers niet gelijk optimaal afgesteld in de fabriek?
Verder is de versleten voorvering van onze camper voorzien van nieuwe springveren, wat een enorme verbetering is, zonder dat het een hap uit je portemonnee neemt. Waarom wordt er toch zo hoog opgegeven over luchtvering? Dure onzin volgens jou, of toch nuttig?
Antwoord van Joop:
Chiptuning vergroot je koppel en het aantal pk’s. Nadeel is dat je motorslijtage hoger wordt en het verbruik stijgt zodra je daadwerkelijk van die vermogensreserve gebruik maakt. De fabrieksafstelling is een compromis tussen vermogen, acceptabel verbruik, slijtage/levensduur en niet te vergeten de emissie-eisen.
Een lege camper helt vaak voorover. Hij staat pas waterpas zodra de garage achterin vol is. Onbeladen is immers bijna het hele wagengewicht geconcentreerd aan de voorkant.
Heb jij ook een vraag voor onze expert Joop?