“Het schakelklok van het Fiat-onderstel van onze Pilote-camper (bouwjaar 2015) is vervangen voor nieuwe set. Coulant genoeg heeft Fiat deze materialen voor haar rekening genomen. Ik heb 1.700 euro betaald voor arbeidsuren. Na gereden te hebben met de camper heeft hij hetzelfde euvel. Weer naar de garage en weer nieuwe producten erin en na kort met de camper gereden te hebben gaat het vooralsnog goed. We vragen ons af of dat wij zo’n groot geldbedrag zelf moeten betalen of dat Fiat alles moet betalen?”
Antwoord van Joop:
Joop verwijst deze vraag graag door naar collega en autojournalist Mario Vos: Het Europees Burgerlijk Wetboek stelt dat een klant een zekere levensduur mag verwachten van een product. En dat een defect dan deels op kosten van de fabrikant moet worden gerepareerd.
Ligt aan de verwachte levensduur
Dus is de verwachte levensduur 10 jaar en gaat een onderdeel kapot na vijf jaar, dan zou de fabrikant 50 procent van de reparatiekosten op zich moeten nemen. Overigens werkt dit in de praktijk vaak minder goed dan de EU het heeft bedoeld. Om je gelijk te krijgen moet je eindeloos procederen.
Hoort zeker niet
Een camper van 2015 hoort zeker niet stuk te gaan. Maar Fiat heeft niet de beste reputatie op dit gebied. Mercedes is misschien iets beter, maar ook daarover zijn klachten.
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.