ACSI FreeLife

Menu

T6, nog altijd de bus der busjes?

Je hebt de nieuwe Volkswagen Transporter misschien al gezien op de weg. Op de Caravan Salon Dusseldorf werd de nieuwe California buscampervariant aan het publiek getoond. Wij zetten in dit verhaal helemaal in op de rijeigenschappen van deze – volgens sommigen – bus der busjes. 

Auteur
MPS
Datum
1
1
ReactiesPraat mee

Of je dit nu leest terwijl je droomt van de camperbusvariant, of dat je de T6 op het oog hebt als caravantrekker; rijeigenschappen doen er toe. Van buiten is er niet veel veranderd aan de Transporter. Maar van binnen? Wel, als je de T5 waardeert, zul je de T6 ook direct omarmen. Dat mag bij Volkswagen uiteraard geen verrassing heten, want de fabrikant heeft een lange traditie qua uitstekend gebruikscomfort. Het nieuwe dashboard straalt een en al kwaliteit uit.

Drie dashboardvarianten voor de T6

Voor het eerst zijn er drie varianten, met identieke lijnvoering. De bestelbusjes zijn consequent uitgevoerd in two-tone, wat meteen duidelijk maakt dat de onderste helft speciaal is toegespitst op robuustheid. De middenconsole is smal, om ook bij de optie van een dubbele passagiersstoel genoeg knieruimte te bieden.

In de eenvoudiger personenvariant is de hele cockpit zwart gehouden. De middenconsole is breder en herbergt een houder voor je telefoon, twee bekerhouders en een gekoeld flessenvak. Voor de passagier bevindt zich, net als bij het bestelbusje, naast het handschoenenkastje vooral open legruimte. De duurdere uitvoering heeft een dashboard met matzilveren kleppen, vlakken in chique hoogglans en meer afgesloten vakken.

Fluisterstille T6-motor

Als je de motor start, valt meteen op dat je in de wagen een stuk minder last hebt van motorgeluiden. Dat komt onder meer door de boven in de motorruimte ingebouwde koeler, die het geruis van de sproeiers beter afschermt.

De 6-gangsaandrijving werkt heel soepel en precies. De 150 pk sterke motor trekt de iets zwaarder geworden Transporter soeverein op gang. Met de Euro 6-norm en Ad Blue-tank van 13 liter is de motor goed zet z’n tijd mee. Alles is uiteraard makkelijk en snel af te lezen van het dashboard. Om gewicht te besparen is de dieseltank echter verkleind tot 70 liter. Al met al komt het verbruik uit op ongeveer een liter minder per 100 kilometer.

Nog meer comfort in de T6

Het onderstel is voelbaar geoptimaliseerd. Dankzij de dubbel-progressieve spiraalvering heeft de wagen een verhoogde sensibiliteit. Nog comfortabeler rij je met het nieuwe adaptieve dempingsysteem aan boord, dat zich in drie mogelijke standen – Normaal, Comfort of Sport – aanpast aan het wegdek, tempo en rijgedrag. Het hoogste rijcomfort creëer je met de bekende 7-gangskoppeling in combinatie met 4Motion-vierwielaandrijving en de nieuwe Biturbo-Top-Motor met 204 pk.

Voor de T6 zijn tal van extra’s beschikbaar, zoals cruise-control, moderne multimedia-apparaten (met of zonder achteruitrijcamera) en een elektrische achterklep. Het nieuwe achterdesign inclusief nieuwe lichten zal vooral kenners opvallen. De Ab-Blue-tank van 13 liter is goed voor 7000 kilometer.

Vanafprijs: € 17.900 (gesloten bestelversie) / €19.400 (front+chassis, voor opbouw geschikt)

Tekst & foto’s: Jürgen Bartosch