ACSI FreeLife

Menu

Standaard airbags in Flair van Niesmann+Bischoff

Als eerste campermerk rust Niesmann+Bischoff de nieuwe liners standaard uit met twee airbags. Een ontwikkeling die vraagt om een aanpassing van het chassis en de cabine. Daarvoor klopte het Duitse merk aan bij twee Brabantse specialisten. Redacteur Sander nam daar een kijkje achter de schermen.

Auteur
Sander Cox
Datum

Op zijn website presenteert Van Venrooy Motorhomes in Oss – de Nederlandse importeur van Niesmann+Bischoff – de standaard airbag als een revolutie in de camperwereld. Maar hoe kan het dat airbags in campers nog niet gebruikelijk zijn?

Revolutie in de camperwereld

“Dat moeten wij ook vaak uitleggen aan onze klanten”, vertelt Rene van Venrooij, directeur van het bedrijf Van Venrooy Motorhomes waar ACSI FreeLife te gast is. “Een grote groep kampeerders is verbaasd als we vertellen dat niet alle campers standaard zijn uitgerust met airbags. In de autowereld is dit wel de normaalste zaak. Zelfs een Renault Twingo uit 1999 heeft standaard twee airbags.”

Dat het in de camperwereld nog niet vanzelfsprekend is, is volgens Ren simpel te verklaren. “Je kunt niet zomaar een airbag inbouwen. Hij kan bijvoorbeeld te snel uitklappen of niet op de goede hoogte zitten. Daarvoor moet je uitgebreid testen. Een kleine fabrikant kan een crashtest niet betalen, zo’n test kost namelijk minstens een miljoen Euro.”

Video van de crashtest

Tijdens die zogenaamde crashtest raakt de Flair onder andere met 32 kilometer per uur een betonnen muur. De gelijmde voorruit breekt, maar blijft wel op zijn plaats. Maar voordat de Flair tegen de muur mag botsen, wordt eerst de gevoeligheid van de airbags getest. Zo zie je in een van de tests hoe de Flair reageert als hij over een stoeprand rijdt. Hij stuitert een paar keer op en neer, maar de airbag blijft intact. Bekijk voor een compilatie van de test deze video.

Het complete artikel over de aanpassingen die in Nederland worden gedaan voordat de Niesmann+Bischoff Flair in Duitsland voorzien van airbags af wordt gebouwd lees je in ACSI FreeLife 1-2018.

bestel magazine