ACSI FreeLife

Menu

Het camperjournaal voor 2017

Op de Caravan Salon in Düsseldorf kom je eind augustus oren en ogen tekort. Om je alvast een beetje te oriënteren, zetten we de zeven belangrijkste campertrends voor 2017 op een rijtje.

Auteur
MPS
Datum
ReactiesReageer

In editie 6 van ACSI FreeLife staat een compleet camper- en caravanjournaal.

7 trends

1

Fris design

De nieuwe Smove van Niesmann + Bischoff is een ware sensatie, vooral qua buitendesign. Je ziet maar zelden halfintegralen waarbij de opbouw en chauffeurscabine zo’n optische eenheid vormen. De vormelementen die naadloos aan de voorbumper zijn bevestigd, lopen helemaal door over de opbouw tot aan de harmonisch vormgegeven achterpartij.

De clou is dat ontwerpers hun campers meer en meer laten lijken op personenauto’s. Niet alleen Niesmann + Bischoff. Je ziet hetzelfde bij onder meer het nieuwe front van de Adria Sonic-integraal. Elementen en stijlmiddelen van hedendaagse personenauto’s geven de camper een aantrekkelijk en uniek gezicht.

2

Schone motorblokken

De marktleider onder de basisvoertuigen komt tegemoet aan de speciale eisen van de camperbranche. Om aan de Euro 6-voorschriften te voldoen, werkt de bekende 2,3 liter-motor van de Fiat Ducato voortaan met uitlaatgasrecirculatie – maar niet met SCR-techniek, omdat daarvoor Adblue nodig is. Deze vernieuwing bespaart gewicht en je hoeft minder vaak bij te vullen. Omdat deze motor nu ook met 180 pk beschikbaar is, vervangt hij meteen de oude 3,0 liter-motor. Dat is goed nieuws voor het laadvermogen.

3

Digitalisering

Op de Caravan Salon 2016 zien we dat de digitalisering een enorme vlucht neemt. Steeds meer apparaten kunnen met een app op je smartphone worden gemonitord en aangestuurd. Je bent zo niet meer gebonden aan het bedieningspaneel in de camper, wat veel vrijheid geeft. Ook specialist in brandstofcellen Efoy volgt de trend.

Dankzij de aanwezigheid van een netwerk kunnen verschillende apparaten intelligent samenwerken. Zo stuurt de Truma-iNet-Box automatisch de verwarming en airco aan volgens de in de app ingestelde temperaturen. Bij Hobby en LMC kun je de vulstand van de watertanks aflezen op je smartphone. In de toekomst zul je niet alleen data kunnen aflezen met je smartphone maar ook rechtstreeks allerlei apparaten kunnen aansturen.

4

Verscheidenheid bij indelingen

Voor komend seizoen zien we weer veel nieuwe indelingen. Zo groeit het aantal modellen met de zitgroep achterin gestaag verder. Omdat je daar de hele voertuigbreedte kunt benutten, is er veel meer plek dan in een zitgroep pal achter de chauffeurscabine. Vaak wordt de zitgroep gecombineerd met een garage, zoals in de smalle Hymer B 534 DL en de statige Concorde Carver 890 RRL. Beide modellen hebben voorin eenpersoonsbedden, die onverminderd populair zijn.

Niet spectaculair genoeg? Bekijk dan zeker de Challenger 291 of Chausson 611 eens. Deze campers zijn uitgerust met twee opbouwdeuren, die toegang geven tot een zitgroep met vier eenpersoonsstoelen. Achterin is er bovendien een lounge-rondzit, en zowel voorin als achterin een hefbed.

5

Opbouwtechniek

Lichtgewicht bouwen blijft een belangrijk thema. Knaus komt met het nieuwe Fibre-Frame, een constructie voor de chauffeurscabine van verlijmde schuimelementen die zowel uiterst stevig als extreem licht zijn. Tot voor kort werd deze techniek enkel toegepast in de caravan Travelino, maar binnen afzienbare tijd dus ook in de campers van Knaus.

Niesmann + Bischoff zet in op meer veiligheid. De nieuwe Smove pakt uit met een verbeterde constructie van de overgang van de chauffeurscabine naar de opbouw. Die nieuwe overgang ziet er dus niet alleen zeer goed uit, maar draagt ook bij aan de stabiliteit van het voertuig.

De nieuwe Bürstner Lyseo laat zien wat er allemaal mogelijk is met een functionele dubbele bodem. Ook Carthago, specialist van campers met kelders, heeft de bodemtechniek verder verfijnd. In de voordelige lijn C-Tourer bijvoorbeeld, bevat de dubbele bodem extra bergruimte.

6

Flexibele bedden

Hefbedden zag je tot voor kort overwegend in de breedte boven het zitgedeelte. Voor komend seizoen zien we echter allerlei afwijkende, inventieve oplossingen. Neem de Chausson Welcome 630, een halfintegraal met de toiletruimte achterin en twee in de lengte geplaatste zitbanken in het midden. Daarboven zweven twee eenpersoonshefbedden – een slimme vondst die het mogelijk maakt om slechts één slaapplaats neer te laten.

In de compacte integraal Hymer DuoMobil B-DL 534 hangt het hefbed pal boven de chauffeurscabine. De bijzonderheid hier zit ’m in de uitschuifbare bedelementen aan weerszijden, waardoor koppels in de lengte kunnen slapen. Dat zou het nachtelijke comfort volgens Hymer enorm moeten verhogen.

7

Compacte buscampers

Pössl stelt op de Caravan Salon zijn eerste compacte camper met de Citroën Spacetourer als basivoertuig voor. De Campster heeft een uitneembaar keukenblok en zou qua prijs rond de € 40.000 moeten blijven. Ook Adria waagt zich met de Active op een Renault Trafic aan het buscampersegment.

Rapido-dochter Dreamer bouwt de nieuwe Mirande S met vooraan bevestigd hefdak. Karmann introduceert een tweede variant van de Colibri met hoekkeuken en achterin de sanitaire ruimte. Nog groter is de verscheidenheid bij de vele bedrijven die zich sinds jaar en dag toeleggen op de uitbouw van buscampers.

Camper- en caravanjournaal in ACSI FreeLife

In aanloop naar seizoen 2017 staat ACSI FreeLife 6-2016 uitgebreid stil bij alle camperprimeurs voor 2017. In deze nieuwsspecial van 40 pagina’s vind je per merk een uitgebreid overzicht van alle nieuwe campers. Ook de caravannieuwtjes komen hierin grondig aan bod. Zo ben je perfect voorbereid op wat je tijdens de kampeerbeurzen aan primeurs kan zien!

bestel magazine

Tekst: MPS