ACSI FreeLife

Menu

Dethleffs e.Home: iets nieuws onder de zon?

Elektrisch rijden en kamperen; het is nog geen vanzelfsprekende combinatie. Je kunt natuurlijk je caravan trekken met een Tesla of andere elektrische of hybride auto, maar daar kleven nog altijd nadelen aan. Voor de milieubewuste kampeerder die een aantal zonnepanelen om het dak van caravan of camper nog niet genoeg vindt, is er wellicht binnenkort een serieuze optie om helemaal duurzaam op reis te gaan.

Auteur
Jeroen Timmermans
Datum
Dethleffs e.Home

Dethleffs heeft namelijk onlangs op de kampeerbeurs in Düsseldorf een studiemodel van een volledig elektrisch aangedreven camper gepresenteerd. In hoeverre is deze camper een realistisch alternatief voor de toekomst?

Kom van dat dak af

Het ziet er op het eerste gezicht wat vreemd uit. Waar je normaal gesproken alleen op het dak zonnepanelen verwacht aan te treffen, zijn bijna alle kanten van de e.Home van zwarte zonnepanelen voorzien. Zelfs de deur moet er aan geloven. Al deze panelen hebben een oppervlakte van zo’n 31 meter m², wat genoeg stroom zou moeten opleveren voor een actieradius van 280 kilometer. Het model, gebouwd op basis van een elektrische Iveco Daily, weegt 5,6 ton en kan een snelheid halen van ongeveer 80 km/u.

Wat de Dethleffs-camper verder kenmerkt, is zijn zuinige infraroodverwarming. In tegenstelling tot andere soorten verwarming gaat hierbij weinig warmte verloren aan de lucht. Deze efficiëntie is ook wel nodig, aangezien de motor van de grote camper, inclusief alle apparaten, volledig afhankelijk is van de stroom die de panelen opwekken. Je monitort trouwens alle onderdelen (o.a. verwarming, verlichting, vergrendeling) met een slimme app. Helemaal van deze tijd.

Duidelijk is dus dat Dethleffs een flinke stap verder gaat dan andere modellen campers die met enkele zonnepanelen op het dak weliswaar zelfvoorzienend zijn, maar qua motor nog steeds afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Het studiemodel is nog niet te koop, maar laat potentie zien. Waar moet nog aan gewerkt worden wil de e.Home een reële kans van slagen hebben?

Een goed begin

De 280 kilometer op één laadbeurt die de Duitse camperbouwer ons belooft, zal in de praktijk wellicht moeilijk te halen zijn. Dat een lege e.Home deze afstand zou kunnen halen is mooi, maar een beladen camper die onderweg ook nog eens de koelkast en andere apparatuur gebruikt, zal nooit aan deze afstand kunnen komen. Realistischer is de 167-200 kilometer actieradius die meerdere andere sites melden.

Wat verder problematisch kan zijn, is de lange oplaadtijd (met twee snelladers duurt het zo’n 2 uur voor 80 procent en zo’n 24 uur voor volledige capaciteit). Voor kortere afstanden is deze Dethleffs dus wellicht een leuke toevoeging op de campermarkt. De kampeerder die zijn vizier wat breder heeft staan, zal het nu nog houden bij enkele panelen op zijn dak. Maar dat Dethleffs met de e.Home een sterk startschot heeft gegeven voor verdere elektrificatie op de campermarkt, moge duidelijk zijn.

De e.Home was te bezichtigen op de Caravan Salon. Het plan van Dethleffs is om het concept de komende jaren verder te ontwikkelen. Door je aan te melden op hun site, kun jij hier ook actief aan bijdragen.

Bron: Dethleffs.de

Praat mee

  1. GB

    Dit is in de verre toekomst kijken, maar het begin is gemaakt. Wat te doen als er onderweg iets gebeurt, zoals een aanrijding bv dat toch regelmatig voorkomt helaas. En de gehele zij – en achterwand beschadigd??

    Reageer
    0
    0
  2. K

    Wat spannend! Met de camper reizen is mijn lust en leven. Ik hoop dat het gaat lukken om een 2-persoons model te maken welke reëel gebruikt kan worden met een maximum gewicht van 3500 kg. Die 5,6 ton vind ik een beetje veel…

    Reageer
    2
    0
  3. TV
    Ton de Vreede

    Dit is een hele goede stap in de richting van een betere camper wereld. Alleen wat gaat dit model kosten ze zijn al niet goedkoop.

    Reageer
    0
    0
  4. C
    Campernatura

    Mogenlijk een flinterdun begin naar ecologisch verantwoord recreëren.
    Eerlijk is eerlijk! Vrije tijdsbesteding zorgt voor een veel en veel te grote ecologische belasting.

    Ook in dit geval is de totale milieubelasting van de fabricage van de camper in geen verhouding tot de bespaarde uitstoot door het rijden met zonnepanelen.
    Zeker als de camper niet in zijn geheel met ecologisch verantwoorde grondstoffen en energie is gemaakt.
    Hier wordt de consument een rad voor de ogen gedraaid.
    Laat TNO in Delft maar eens door rekenen wat het effectieve ecologische voordeel is.
    Het enige wat ik kan bedenken is geen uitstoot tijdens het rijden van fijnstof en stikstofdioxide.
    Positief is dat er een begin is.
    Wie weet!

    Reageer
    1
    0

Praat mee: Dethleffs e.Home: iets nieuws onder de zon?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht