ACSI FreeLife

Menu

De nieuwe Fiat Ducato – deel 1

Fiat introduceert de zesde generatie van de Ducato, de onbetwiste marktleider bij basisvoertuigen voor campers. Die is ook wat rijhulpsystemen nu weer helemaal up to date.

Dit jaar komen nog meer nieuwe basisvoertuigen voor campers op de markt. Ford lanceert de Transit, Iveco kondigt de herintroductie van de Daily in de grotere klasse aan en Mercedes komt met de nieuwe V-klasse. Je hoeft geen econoom te zijn om te snappen dat marktleider Fiat Ducato op zijn tellen moet passen.

Fiat Ducato ontkomt niet aan innovatie

In de rijbewijsvriendelijke klasse tot 3,5 ton heeft de Ducato voorlopig nog een marktaandeel van ruim 90%. Dat heeft Fiat dan ook dubbel en dwars verdiend, want bij de constructie van de Ducato wordt al direct rekening gehouden met het mogelijke gebruik als camper, en dat merk je aan alles. Maar met zoveel concurrentie ontkomt ook een marktleider niet aan innovatie.

De nieuwe Ducato voor modeljaar 2014 oogt al meteen anders, meer richting mainstream. De vriendelijke look van het vorige model heeft plaatsgemaakt voor een wat stoerder en agressiever design. De bumpers bestaan nu uit drie delen en dat zien we graag, want dat kan heel wat geld schelen bij een reparatie. Ook de dagrijverlichting maakt hem meteen een stuk eigentijdser.

Chassis

Over het chassis heeft Fiat nog eens goed nagedacht. Ten eerste heeft de sterkste variant met een 3.3 liter-motor nu een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 4,4 ton. Ten tweede is de achteras nu zodanig lichter geconstrueerd dat de nuttige belasting hoger ligt dan voorheen. Ook niet verkeerd: de voorvering is een stuk soepeler dan voorheen.

De grootste vernieuwing zit ‘m echter in de rijhulpsystemen. Welke? En hoe presteren ze? Dat lees je in deel 2, dat overmorgen op de website verschijnt.

Wat is er nieuw?

  1. Wielbasis: extra variant met 430 centimeter wielbasis
  2. Wielen: het Light-model kan nu ook met 16 inch-wielen worden besteld
  3. Remmen: geïntegreerde Hydraulic Brake Assist, die een noodstop versterkt
  4. Regensensor (tegen meerprijs): volautomatische regenwissers
  5. Beker- en flessenhouder (tegen meerprijs)
  6. Lichtsensor (tegen meerprijs): volautomatische verlichting
  7. Rijhulp I: rijbaanassistent, alleskunner-met-camera die zelfs verkeersborden herkent en de lichten aan- en uitzet
  8. Rijhulp II: Hill Descent Control, die terugrollen op steile hellingen tegengaat
  9. Rijhulp III: ABS, ESP, Hill Holder, ASR en Traction Plus
  10. Verbruik: licht geslonken dankzij het start-stop-systeem, vooral in het stadsverkeer.
Confidental Infomation