ACSI FreeLife

Menu

Camperen als je klein bent deel 2: tips & trics

Voor wie op zoek is naar een nieuw kampeermiddel is de vraag of-ie wel groot genoeg is vaak cruciaal. Maar waar loop je in een camper allemaal tegenaan als je juist klein bent? Mona Pekarek is 1,58 meter en maakt een proefrit met een camper. Onderweg deelt ze haar ergernissen en geeft ze tips voor kampeerders met korte benen.

Auteur
MPS
Datum
ReactiesReageer
camperen als je klein bent

Als je verschillende modellen en verkleinde stoelen wilt uitproberen is de keuze reuze.  Of je hem nou alleen koopt of als stel, een camper moet bij je behoeften en formaat passen. En dat gaat verder dan alleen het ligoppervlak van de bedden.

Ga aan tafel zitten

Kijk naar de details die het dagelijkse kamperen maken of breken. Ga aan tafel zitten. Kunnen beide mensen overal gemakkelijk bij? Bungelen je voeten boven de grond? Staat je hoofdsteun ook op hoofdhoogte? Past de lengte van het zitvlak bij je dijen? Als dit te diep is, zweven je voeten boven de grond wanneer je goed tegen de rugleuning aanzit.

Hocker of opstapje onder de tafel

Als alternatief kan je alleen zó ver naar voren schuiven dat je alleen met holle rug kan leunen. Je zult na een beetje uitproberen van de campers op de markt toch wel merken dat korte benen in de zithoek gewoon een nadeel zijn. Een lage hocker of opstapje onder de tafel verlicht de spanning op de benen en rug, ook al is dit niet de ideale oplossing.

Bed geschikt? Eerst even testklimmen

Slapen is het volgende belangrijke aspect in de camper. Als kleine kampeerder heb je zelden problemen met de matras, eerder met het bereiken van het bed. Alleen testklimmen biedt duidelijkheid. Het neerlaten van en instappen in het hefbed moet mogelijk zijn zonder sprongen of hulp van een tweede persoon.

Test de bestuurdersstoel

Dan zijn er nog een paar details die je moet controleren op gebruiksgemak bij jouw lengte. Denk aan ramen, dakluiken of Hekis, opbergvakken, douche, kasten, bedieningspanelen, satellietsystemen en de hoogte van het keukenblok. En nog belangrijker: de bestuurdersstoel. Iedereen die in de toekomst met de camper wil rijden, moet comfortabel en ergonomisch achter het stuur kunnen zitten.

Als kleine camperbestuurder begint de rit meestal met het hendelsspel. Schuif indien nodig de stoel helemaal naar voren. Als je nu de pedalen kunt bereiken, maar je hiel nog steeds boven de grond zweeft, kan je de hele stoel naar voren kantelen. Dit moet dan wel kunnen. Veel fabrikanten hebben deze functie in de zijkant van de stoel geïntegreerd, soms kost het extra.

Zithouding comfortabel genoeg?

Nu kan je de rugleuning weer iets naar achter zetten om een ​​rechtop zittende positie te bereiken. Zorg er bovendien voor dat de riem niet in je nek snijdt, dat je het stuur in alle posities goed kunt bereiken en dat je knieën er niet tegenaan komen. En nu de vraag: zit je comfortabel genoeg om honderden kilometers af te leggen? Als je nu al een duidelijke ‘nee’ antwoordt, moet je informeren naar alternatieve uitrustingsvarianten of een ander voertuig.

Aanpassingen nodig? Klop aan bij specialisten

Maar wat kan je doen als de eigen, trouwe camper problemen oplevert of een nieuwe medereiziger niet bij het gaspedaal komt? Verschillende campermeubelspecialisten geven aan dat er veel mogelijk is. Van het aanpassen van de bekleding van de stoel tot het verlagen van het draaiplateau, specialisten kunnen voor je aan de slag. Toch zijn er beperkingen, stoelen met geïntegreerde gordel mogen bijvoorbeeld niet zonder meer worden verwisseld. Wijzigingen zijn alleen toegestaan ​​binnen de specificaties van de fabrikant. Raadpleeg in geval van twijfel een gespecialiseerd bedrijf.

Specialist voor individuele oplossingen

Bekleders zoals M&S uit het Duitse Wolfegg bieden individuele oplossingen. Afhankelijk van de stoel en het basisvoertuig kunnen aanpassingen worden gemaakt aan de stoelconsole en het schuim van de bekleding, of kan zelfs een lager draaiplateau worden geïnstalleerd. Een verlaging van de stoelconsole kan hier vanaf € 150, het vervangen van het schuim door een nieuwe hoes begint bij € 200. Voor een comfortabele rit met korte benen zijn dit behoorlijk praktische oplossingen. En als het alleen de onbereikbare Heki is die je ergert, dan kom je met een ouderwets opstapje ook al een heel eind.

Bron: MPS, Tekst: Mona Pekarek