ACSI FreeLife

Menu

V&A: Windgevoelige combinatie, ligt het aan de trekauto?

Waarom is de combinatie van een Kip Greyline met een Mercedes-Benz CLK 240 zo windgevoelig, terwijl van een Kip-caravan altijd wordt gezegd dat deze juist erg stabiel is? Ligt dat aan de trekauto en zo ja wat kan dan het probleem zijn? De belading wordt altijd zorgvuldig gedaan met de juiste kogeldruk etc. Ook heb ik nieuwe achterschokbrekers in de trekauto laten monteren. Wat kan ik verder doen? Deze vraag komt van Henri van der K. uit Oude IJsselstreek.

Auteur
Joop Stam
Datum
5
5
ReactiesPraat mee
Joop

Antwoord van Joop:

De CLK 240 (een sportcoupé) is circa tien centimeter langer dan de sedan waarvan hij is afgeleid. Die extra centimeters zitten nagenoeg allemaal aan de achterkant en dat is niet gunstig omdat de afstand tussen achteras en trekhaak dan langer is. Dat geeft meer kans op instabiliteit.

Schokbrekers lossen probleem niet op

In zijn algemeenheid kun je denk ik wel stellen dat een coupé minder geschikt is als trekauto voor een caravan dan een sedan. Dus ik vermoed dat daar bij de afstemming van vering en demping van deze Mercedes ook minder rekening is gehouden. Schokbrekers lossen dit probleem niet op. Hoogstens kunnen de rubbers in de subframes van de wielophanging versleten zijn en te veel beweging veroorzaken.

Let op de belading van je auto

Ik zou het ook deels in de belading van de auto zoeken. Vervoer de voortent op de vloer tussen de stoelen achterin en niet in de kofferbak. Veel kilo’s in de trekauto maar niet achter de as.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

  1. F
    F.Duijsens

    -belading trekauto
    -afstand trekkogel tot hartlijn achteras
    -frontale oppervlak caravan en stroomlijn
    en afronding hoeken
    -lengte caravan
    -belading -hoe lager en centraal in caravan hoe beter
    -bandenspanning trekwagen en caravan, hoe hoger, hoe minder zijwaartse rol
    -let op over belading en totaal gewicht van beladen
    trekauto en caravan
    -snelheid

    Reageer
    0
    0
  2. L

    Is de caravan voorzien van een slingerkoppeling en zo ja, is deze goed afgesteld.

    Reageer
    0
    0
  3. E

    Te hoge snelheid (+ 100 km / U) kan een oorzaak zijn .

    Reageer
    0
    0
  4. JC

    Hoogstwaarschijnlijk is de bandenspanning van auto en caravan
    niet in orde!

    Reageer
    1
    0
    1. E

      Bandenspanning is zeker belangrijk , kan een v/d
      oorzaken zijn.

      Reageer
      1
      0

Praat mee: V&A: Windgevoelige combinatie, ligt het aan de trekauto?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht