ACSI FreeLife

Menu

Trekautotest: Citroën C4 Picasso (C4 SpaceTourer)

De ruimteauto heeft de laatste jaren sterk aan populariteit ingeboet, waardoor nog maar weinig merken zo’n model voeren. Citroën heeft echter nog altijd de C4 Picasso in het gamma, een goede reden voor ACSI FreeLife om uit te zoeken of het een goede trekauto is.

Auteur
freelife
Datum
citroën c4 spacetourer

Onze afspraak om een C4 Picasso op te halen bij de Nederlandse importeur stond al genoteerd, toen Citroën plotseling besloot om de naam van het model te veranderen in C4 SpaceTourer. Gelukkig is het alleen een kwestie van een andere naam, aan de auto zelf verandert nagenoeg niets.

Van C4 Picasso tot C4 SpaceTourer

Waarom de naam Picasso plotseling moest wijken is niet bekendgemaakt. Misschien wilden de nabestaanden de naam niet meer ‘uitlenen’ of wellicht vond de directie van Citroën gewoon dat de naam SpaceTourer de lading beter dekt.

De Citroën C4 Picasso is een zogenaamde midi-MPV. Dat segment is in 1996 ‘uitgevonden’ door Renault met de Scénic (Mégane Scénic eigenlijk). Renault had er direct succes mee en dus volgde de concurrentie het voorbeeld. Opel kwam met de Zafira, Fiat met de Multipla, Mitsubishi met de Space Star en Citroën met de Xsara Picasso, om de belangrijkste spelers uit die begintijd te noemen.

Xsara Picasso

De Xsara Picasso werd opgevolgd door de C4 Picasso en was net als die voorganger een origineel en markant vormgeven model. Twee jaar geleden werd de tweede generatie van de C4 Picasso geïntroduceerd, die dus inmiddels is omgedoopt in C4 SpaceTourer. Als we het in dit artikel over de C4 Picasso hebben, is dat ook van toepassing op de inmiddels geïntroduceerde C4 SpaceTourer met dezelfde motor.

Korte overhang

Een midi-MPV heeft van huis uit goede papieren om een solide trekauto te zijn. Hij is wat zwaarder uitgevallen dan een hatchback in deze klasse en een wat hoger eigen gewicht helpt bij de stabiliteit van de combinatie. Dat geldt eveneens voor de korte overhang achter (de afstand tussen de achteras en de kogel van de trekhaak), want een slingerbeweging van de auto wordt bij een korte achterkant nu eenmaal minder sterk doorgegeven aan de caravan en vice versa.

Automatische transmissie

Daarbij krijgt een zwaardere auto zoals een midi-MPV doorgaans ook wel wat sterkere motoren aangemeten en dat is bij de Citroën C4 Picasso eveneens het geval. Het gamma begint bij een 130 pk driecilinder benzinemotor met turbo, gevolgd door een 165 pk viercilinder, ook met turbo en op benzine. Wie wil dieselen heeft de keuze uit een 1,6 liter viercilinder met 120 pk of een 2,0 liter viercilinder met 150 pk. Alle motorvarianten zijn er met automatische transmissie – dat was nog weleens anders bij Franse merken. De sterkste benzinemotor is er als enige niet met handschakeling.

Citroën C4 SpaceTourer

Nieuwsgierig wat er allemaal goed en minder goed is bevallen aan de Citroën C4 SpaceTourer als trekauto? In ACSI FreeLife 4-2018 lees je het hele verhaal.

bestel magazine