Signalement
- Merk
- Volkswagen
- Model
- Golf VII
- Testjaar
- 2013
- Gewicht
- Leeggewicht 1375 kg, maximaal totaalgewicht 1880 kg, toelaatbaar aanhangergewicht geremd 1600 kg, ongeremd 680 kg
- Basisprijs
- 18990
De zevende generatie van deze VW-bestseller staat als eerste op het zogenaamde MQB-platform: een bouwdoos waarmee het VW-concern wereldwijd de meest uiteenlopende auto’s kan samenstellen. Dat is een stuk goedkoper dan elk model van de grond af te ontwerpen.
Getest: VW Golf VII
Het testexemplaar van de VW Golf VII dat wij meekrijgen, heeft een groot aantal elektronische hulpsystemen. Die verwacht je eigenlijk in een duurdere auto dan de Golf, hoewel de legendarische Duitser voor velen toch ‘de’ auto is.
Naast de dynamische grootlichtregeling (€ 139), de parkeerhulp (€ 523) en de automatische afstandsregeling (€ 518) biedt de nieuwste Golf optioneel ook de rijprofielselectie (€ 115). Dit laatste systeem maakt het mogelijk om de aandrijving, de besturing en – bij de uitvoering met DSG – het schakelgedrag individueel aan te passen.
Motor
Qua motortechniek heeft de VW Golf VII de eerste viercilinder met een actief cilindermanagement. Bij een geringe energiebehoefte schakelt hij de twee binnenste cilinders uit. De bestuurder merkt dit alleen aan de pomp.
Maar wat heeft de caravanliefhebber die de Golf als een compacte trekauto kiest aan dit alles? Dat lees je in het december/januari nummer van ACSI FreeLife.