Signalement
- Merk
- Subaru
- Model
- XV 2.0 D Executive
- Testjaar
- 2013
- Gewicht
- Leeggewicht 1525 kg, toelaatbaar totaalgewicht 1960 kg, aanhangergewicht geremd 1600 kg, ongeremd 650 kg
- Basisprijs
- 26495
Geldt dat ook voor de nieuwe Subaru XV? Het antwoord op deze vraag vind je in het juni/juli nummer van ACSI FreeLife magazine.
Vibraties
In een echte Subaru voel je altijd wat lichte vibraties. Op een enkele uitzondering na worden alle modellen van de Japanse autofabrikant sinds mensenheugenis geleverd met een boxermotor, en die rijdt nu eenmaal minder fluisterstil dan een viercilinder in lijn. Ook de permanente vierwielaandrijving is kenmerkend voor Subaru. Die eigenschappen bezit ook de nieuwe Subaru XV, een crossover ofwel een kruising tussen een SUV en een stationwagon.
Subaru XV: Een crossover
De combinatie van boxer en diesel vinden we erg interessant. De 2.0 liter-motor levert 147 pk en heeft die boxersound waar de liefhebber zo van kan genieten. Met een zacht roffelend geluid beweegt de ongeveer anderhalve ton zware crossover zich zelfverzekerd over de weg. Wel ontbreekt het de motor onder de 1600 toeren per minuut aan kracht om door te trekken, en dat merk je vooral als er een caravan is aangehaakt.
Zijn er nog meer voor- en nadelen te noemen over de Subaru XV? Het trekrapport vind je in het juni/juli nummer van ACSI FreeLife magazine. Te koop in de boekhandel (ook bij tankstations op weg naar het zonnige zuiden) of op de website.