ACSI FreeLife

Menu

Getest: Ford Tourneo Custom

Met de nieuwe Ford Tourneo Custom mikt de Amerikaanse fabrikant op gezinnen die een Volkswagen Multivan te klein vinden. Ruimte biedt de bus in overvloed, maar hoe doet hij het als trekauto voor een caravan?

Ford Tourneo laat de Transit achter zich

De Ford Tourneo heeft zijn voorganger, de Transit, ver achter zich gelaten. Hij ziet er moderner uit en is technisch heel wat stappen verder. Het moeilijke starten is verleden tijd en het stuur ligt niet meer vrijwel horizontaal, zoals in een vrachtauto. Het toegelaten aanhangergewicht van 1700 kilogram (1600 kilogram als de auto vol beladen is) houdt voor een busje van deze grootte niet over, maar belangrijker is of hij deze last goed van z’n plek krijgt.

Paardenkracht

Op dit punt overtuigt de Tourneo: zelfs een forse Knaus Südwind tandemasser aan de kogel brengt de Ford niet aan het twijfelen. We reden in Duitsland de lange helling op de snelweg A8 bij het Duitse Aichelberg op, en die neemt de gezinsbus met een snelheid van tachtig kilometer per uur gewoon in zijn vierde versnelling. De zesversnellingsbak schakelt licht en precies; de overbrengingsverhoudingen passen goed bij de motor.

Het onderstel – McPherson veerpoten voor en een starre as met bladveren achter – gedraagt zich met een caravan zelfs beter dan zonder. De remmen werken licht. Bovendien houdt het aanhanger-ESP zowel de auto als de caravan goed op koers. De geluidsdemping is wat minder. Meerdere testrijders hadden last van de afrolgeluiden, maar de 2.2 cilinder turbodiesel (125 pk) doet zijn werk nauwelijks hoorbaar.

Wil je weten hoeveel de Ford verbruikt? En wil je meer weten over de zitplaatsen? Lees dan de complete test in het ACSI FreeLife magazine van februari/maart.

bestel magazine

 

 

Confidental Infomation