Fluisterdiesel Opel Mokka getest
De Opel Mokka is vernieuwd. We kenden deze trekauto al van eerdere tests, waar hij hoog scoorde op comfort, rijgedrag en motor. Maar er was ook kritiek.
Zo had de Opel Mokka volgens velen een te laag maximaal toelaatbaar aanhangergewicht. Opel presenteert nu een nieuw model van de Mokka, met stille dieselmotor en verhoogd aanhangergewicht. ACSI FreeLife testte deze nieuwe versie van de kleine SUV.
Opel Mokka; nieuw model
Opel heeft de kritiek ter harte genomen en heeft verschillende verbeteringen doorgevoerd in het nieuwe model. Zo is het toelaatbare aanhangergewicht verhoogd van 1200 naar 1500 kilogram. Dit heeft alles te maken met de nieuwe, krachtigere dieselmotor die de Mokka voortdrijft. Door de passagiers wordt deze ook wel liefkozend een ‘fluisterdiesel’ genoemd; zij ervaren het alsof ze in een benzine-uitvoering rijden. Wij namen de proef op de som en verkenden de Opel Mokka tijdens een proefrit in Ierland.
Aantrekkingskracht en comfort
Dat de Opel Mokka aan verbeteringen is onderworpen, wordt ons in Ierland gelijk duidelijk. Zelfs op hellingen kan de auto in zijn vierde versnelling nog accelereren en het chassis houdt zich goed met de caravan. Qua uiterlijk en design is het nieuwe model niet heel erg afwijkend van de vorige versie: een tweekleurig dashboard met bijpassende stoelen en een groot zitcomfort.
Over het algemeen is de nieuwe Mokka een aantrekkelijkere trekauto dan het voorgaande model. Dit heeft voornamelijk te maken met de hogere koppel, rustig lopende turbodiesel en hoger aanhangergewicht. Hij is te verkrijgen met zowel een voorwielaandrijving en handgeschakelde zestraps versnellingsbak (startprijs vanaf € 29.995) als met voorwielaandrijving en automatische zestraps transmissie (vanaf € 33.995).
Meer over de fluisterdiesel lees je in ACSI FreeLife Magazine 6-2015. Daarnaast nog veel meer reisverhalen, camper- en caravantests en de handigste accessoires van 2016.