ACSI FreeLife

Menu

BMW X3: een robuuste automaat

Het hoeft niet per se een BMW X5 te zijn. De X3, het kleine broertje, onderging de test voor trekauto’s en kwam met bijzonder goed rijgedrag uit de bus.

Kan deze, in het Amerikaanse Spartanburg geproduceerde SUV, de hoge verwachtingen waarmaken die op grond van zijn Beierse genen aan hem zijn gesteld? Laten we eerst eens kijken naar zijn papieren.

2400 kilogram

Mede dankzij de automaat mag de X3 xDrive 20i 2400 kilogram aan de haak nemen (handgeschakeld 2000 kilogram). Dat is 1100 kilogram minder dan zijn grote broer, maar alsnog kan hij vrijwel alles meenemen wat de vaderlandse dealers in hun showrooms hebben staan.

Een span met de Adria Adora

Wij koppelden een Adria Adora aan en ondervonden dat de X3 daar geen enkele moeite mee heeft. De tweeliter turbobenzinemotor heeft 184 pk en een maximaal koppel van 270 newtonmeter. Daarmee bereikt hij bijna de waarden van een turbodiesel, vooral omdat dit koppel met 1250 tot 4500 toeren per minuut een ruime bandbreedte heeft.

Heerlijk rijden in de BMW X3

De afstemming van de gasrespons, zwaarte van de besturing en het gedrag van de automaat bepaalt de bestuurder door te kiezen uit de rijstanden Comfort, Sport en Sport+. Voor het rijden met een caravan vonden wij Sport het beste compromis. Hij absorbeert schokken op de dissel nog goed en de caravan komt in vrijwel iedere rijsituatie prima mee.

Wat kost dat nou?

Het testexemplaar, de X3 xDrive 20i Automaat, heb je zonder extra’s vanaf € 54.635. De goedkoopste uitvoering is de X3 sDrive 18d met een 150 pk turbodiesel, handgeschakelde zesversnellingsbak, achterwielaandrijving en een toegestaan aanhangergewicht van 2000 kilogram; deze uitvoering kost € 48.700.

Het hele artikel met de rijtest en al onze bevindingen lees je in FreeLife 5-2015. Behalve deze test lees je daar reisverhalen, caravan- en campertests, achtergrondinformatie over kampeervakanties en bovendien alle nieuwe vakantievoertuigen van 2016. Bestel ‘m hier.

bestel magazine