ACSI FreeLife

Menu

Zuinige trekauto en de gevolgen – deel 2

Wat zijn de gevolgen van het zuiniger maken van auto’s voor de caravanner? ACSI FreeLife expert Joop Stam legt uit.

Gisteren publiceerden wij deel 1, met uitleg over downsizen en de gevolgen daarvan. Vandaag meer informatie en wat aandachtspunten.

Een milieubewuste auto

Bij ‘hybrides’ (benzinemotor gecombineerd met een elektrische motor) is caravantrekken, op een enkele uitzondering na, helemaal niet mogelijk.

Daarnaast is er de tendens dat caravans steeds groter en zwaarder dreigen te worden. Dat maakt de keuze voor een milieubewuste auto uitermate lastig. De auto moet niet alleen de caravan kunnen en mogen trekken, maar moet bovendien zo zwaar zijn dat hij ook in extreme situatie de caravan de baas is.

Aandachtspunten

Joop benadrukt dat voor een veilige balans tussen trekker en caravan de trekauto royaal zwaarder moet zijn dan de aanhanger. De grondregel is dat de beladen caravan niet zwaarder mag zijn dan 80% van het gewicht van de beladen trekker.

‘Ook het motorkoppel, in combinatie met de versnellingsbakverhoudingen, moet hoog genoeg zijn om een caravan op kruissnelheid en bij het rangeren gemakkelijk voort te kunnen bewegen.

Voor het rijden in bergachtig terrein, helling af, is het bijna een must dat je van het remmend vermogen van de motor gebruik kunt maken. Helaas zijn turbomotoren door hun constructie soms wat minder geschikt om als motorrem te fungeren.’

Versnellingsbak

Bovendien heeft de versnellingsbak voor caravanning in het algemeen, maar bij helling af in het bijzonder, minder gunstige overbrengingsverhoudingen. Dit vanwege de beoogde zuinigheid bij solorijden. Vooral bij het rijden met een caravan in de bergen is dit een aandachtspunt.

De markt voor toercaravans is wereldwijd erg klein en voor autofabrikanten is het dus niet interessant om echt rekening te houden met de trekeigenschappen van een auto. Dit in contrast tot de vraag naar zuinige en milieuvriendelijke auto’s.

Belangrijke keuze

Joop Stam geeft aan dat het, nog meer dan in het verleden, zaak is om goed uit te kijken welke trekauto moet en kan worden gekozen bij de caravan.

‘Wanneer je in het voor- en najaar van en naar een seizoensplaats op een Nederlandse camping gaat, dan mag je de eisen beduidend lager stellen dan wanneer je een trektocht ver weg gaat maken. ‘Het belangrijkste aspect blijft natuurlijk wel de minimale eis; de trekauto moet een caravan mogen trekken.’

Heb jij vragen over dit onderwerp? We horen ze graag!

Confidental Infomation