Autobelasting gaat op de schop
De aanschafbelasting (ook wel bekend als de BPM) wordt beperkt en de motorrijtuigenbelasting gaat een stuk omlaag, zo bepleit de ‘Autobrief 2.0’.
Dat is het plan van staatssecretaris Eric Wiebes (Financiën) waar het kabinet binnenkort over spreekt. De veranderingen zouden in 2017 moeten ingaan.
Afbouw BPM
De zogeheten ‘Autobrief 2.0′ heeft nog meer voorstellen op het gebied van autobelasting. Er staat ook in dat volledig elektrische auto’s worden vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Er komt een eind aan de gedeeltelijke vrijstelling voor semi-elektrische auto’s. Tussen 2017 en 2020 moet de fiscale stimulering van hybride auto’s worden afgebouwd. Oude dieselauto’s worden straks zwaarder belast, staat in de brief.
De BPM zal in de periode van 2017 – 2020 afgebouwd worden met 12%. Dat wil zeggen dat de BPM in geleidelijke stappen wordt verlaagd. In 2016 wordt nog €1,3 miljard via de BPM geïnd. In 2020 zal dat €150-200 miljoen minder zijn. Daarnaast wordt de rekensystematiek licht gewijzigd, waaronder verhoging van de vaste voet van €175 naar €350 en een verlaging van CO2-aandeel en -wijziging in de schijven. Daardoor worden auto’s met een uitstoot van minder dan 30 g/km meer gestimuleerd dan voertuigen met meer uitstoot.
Motorrijtuigenbelasting
De motorrijtuigenbelasting (MRB) wordt voor alle voertuigen met 2% verlaagd, met afbouwvoordelen voor PHEV. Behalve voor dieselauto’s van 12 jaar en ouder en zonder roetfilter. Personenauto’s die op diesel rijden, ouder zijn dan 12 jaar en geen roetfilter hebben, zullen vanaf 2017 ca. €250 per jaar meer betalen. Busjes zonder roetfilter betalen zo’n €69 euro extra per jaar.
Bron: Bovag en RTL Nieuws